opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

63 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Lakmé” Delibes’a w Opéra de Marseille

Zakochany w jego córce Gerald jest natomiast przedstawicielem angielskich kolonizatorów, dla którego Indie są wyłącznie źródłem egzotycznych doznań i rozbudzania estetycznej ciekawości. Angielska reżyserka Lilo Baur (po raz pierwszy współpracująca z Operą w Marsylii) rozgrywa tę poruszającą historię miłosną w minimalistycznej scenografii (autorstwa Caroline Ginet), której centralnym elementem jest wzniesiony pośrodku sceny pagórek z czerwonej ziemi, symbolizujący jednocześnie świątynię i jej główny ołtarz. Z tyłu zaś widoczne jest zielone, odwołujące się do bujnej przyrody Indii tło. Reżyserka rezygnuje tym samym z pocztówkowej malowniczości folderów reklamowych, przeznaczonych dla turystów, a to z kolei pozwala skuteczniej skoncentrować uwagę widza na tragicznym wątku miłosnym.

Lakme,Marsylia 4

Profanacja świątyni przez eleganckich Brytyjczyków, Miss Bentson i jej pupilkę Ellen, córkę gubernatora, jej przyjaciółkę Rosę oraz dwóch młodych oficerów: Fredericka i Geralda jest dyskretnie symbolizowana poprzez niezręczne wywrócenie naczynia z żółtym proszkiem. Może to być w równej mierze złoty piasek, co szafran, czyli w obu przypadkach cenne i poszukiwane przez angielskich kolonizatorów artykuły. Z kolei często się pojawiające bukiety kwiatów zwiastują już słynny duet Lakmé i jej niewolnicy Maliki z pierwszego aktu. W akcie trzecim pojawia się ogromne drzewo ze zwisającymi gałęziami, pochylającymi się jakby nad nieszczęśliwą miłością bohaterów i niejako opłakującymi tragiczny koniec ich życia. Ta wszechobecna tutaj wegetacja idealnie współgra z niezwykle poetycką reżyserią świateł (Gilles Gentner), oscylującą pomiędzy cieniami i rzadkimi rozjaśnieniami. Jej niebieskie odcienie nadają całej narracji wręcz nierzeczywisty wymiar, zanurzając ją jakby w jakimiś śnie czy rozmarzeniu. Natomiast wspomniane wyżej egzotyczne akcenty pojawiają się przede wszystkim w epizodach choreograficznych, pomysłowo zaprojektowanych przez Olię Lydaki. Wreszcie niepoślednią rolę w tym plastycznym obrazie odgrywają wykreowane przez Hannę Sjödin stroje, post-wiktoriańskie dla Brytyjskich okupantów i malowniczo-barwne dla indyjskich tubylców. Podstawowym atutem prezentowanej w Marsylii produkcji jest jednak młoda, ale jakże świetnie dobrana obsada wykonawcza. Gwiazdą wieczoru okazuje się być bez wątpienia śpiewająca tytułową partię francuska sopranistka Sabine Devieilhe, dysponująca ciepło brzmiącym i doskonale pasującym do wrażliwej i delikatnej postaci Lakmé głosem, zdradzającym bezbłędną i fantastyczną technikę. To dzięki niej w występie tej artystki w żadnym momencie nie zauważamy nawet najmniejszego wysiłku, natomiast możemy się zachwycać lekkością wokaliz i miękkością nawet najwyższych dźwięków skali. Devieilhe jest wzruszająca zarówno w ariach, jak i w duetach, a ponadto posiada niebywałą intuicję teatralną, nadającą każdej z jej interwencji precyzyjnie sygnalizowany sens.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART