GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Lakmé” Delibes’a w Opéra de Marseille
Strona 2 z 4
Najsłynniejszą operą opartą na tej tematyce jest w świadomości ogółu Madame Butterfly, wszak piętnaście lat przed jej powstaniem miała miejsce kreacja innej eksponującej podobne wątki opery: Lakmé Léo Delibes’a (1883).
Nie cieszy się ona aż tak wielką popularnością, jak dzieło Pucciniego, choć nie brak w niej przecież powiewu świeżości, fascynujących atmosfer i zapadających w pamięć, pełnych namiętności i pożądania arii. Libreciści Edmond Gondinet i Philippe Gille adaptowali powieść Lotiego „Le mariage de Loti”, a także posłużyli się dziennikiem podróży Théodore’a Pavie, gdzie mowa jest nie o Thaiti, jak u Lotiego, tylko o Indiach.
Pomimo pełnej uroku i powabu muzyki Lakmé opowiada bolesną historię braku porozumienia pomiędzy dwiema odmiennymi kulturami: indyjską i angielską oraz o niemożliwości pogodzenia ze sobą dwóch różniących się tradycjami i mentalnością środowisk społecznych i to niezależnie od szczerej miłości dwójki reprezentujących je protagonistów. Lakmé jest córką niepokornego bramina Nilakanty, wierzącego w świętość swojej córki, która jego zdaniem ma zdolność do nawiązywania kontaktu z bogami. Mamy tu do czynienia z religijnym integrystą, fanatykiem, który w dzisiejszych czasach mógłby zostać nawet utożsamiony z niektórymi imamami, czyli muzułmańskimi przywódcami. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |