GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościTurek w Europie
Strona 3 z 3
Christopher Alden uważa, że tutaj Gioachino Rossini wraz ze swoim librecistą Felice Romani okazali się jednak mało postępowi, i gdyby to do niego zależało na końcu zwyciężczynią okazałaby się kobieta. Warto jednak wiedzieć, że dopiero na początku XX wieku powrót do Sorento był czymś pięknym i romantycznym jak w słynnej pieśni neapolitańskiej Torna a Surriento. Rossini w swej muzyce oczywiście nie mógł zacytować popularnego utworu Ernesto De Curtisa, włączył natomiast do swej opery niektóre melodie z Don Giovanniego Mozarta, uznając najwyraźniej, że tytułowy Turek w Italii jest przedłużeniem legendarnego uwodziciela.
Akcja opery biegnie mimo wszystko wartko i publiczność ze zrozumieniem przyjmuje ten uświęcony tradycją happy-end. Akcja rozgrywa się w mało wyszukanych, raczej skromnych dekoracjach autorstwa Andrew Liebermana, przypominających poczekalnię dworcową, a głównym rekwizytem, którym posługują się wszyscy wykonawcy łącznie z chórem są zwykłe drewniane krzesła.
Jedynym elementem scenografii osadzonym w oryginalnym czasie XVIII lub XIX wieku jest mocno sfatygowany galion, czyli drewniana rzeźba umieszczana na dziobie żaglowca. Pozostałe dekoracje i kostiumy sytuują czas akcji na jakieś lata 50-60 XX wieku. Zarysowana przez poetę Prosdocimo intryga jest jednak tak uniwersalna, że owo uwspółcześnienie nie czyni żadnej szkody przedstawieniu, które w myśl twórców dzieła tworzy się na naszych oczach i jest w sumie teatrem w teatrze. Warszawska Opera Narodowa wzbogaciła swój repertuar o spektakl, który może bez wstydu pokazywać publiczności i żadne oskarżenia o demoralizację jej nie spotkają. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |