opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

87 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Tańce śmierci”na Ostatki

Rzeczywiście pieśni Musorgskiego okazały się wydarzeniem wieczoru, bo głos Alexandra Roslavetsa i jego bardzo zaangażowana interpretacja przebiegała przez wszystkie rejony emocji, sięgała też po środki nazywane patetycznie magią artysty. Być może bas Roslavetsa powinien mieć jeszcze więcej metalicznego blasku, ale sposób intonacji charakterystyczny dla mistrzów rosyjskiej szkoły śpiewu, a więc przede wszystkim miękkość, lejąca się kantylena, ale bez nadmiernej wibracji i glissand, został zaprezentowany od najlepszej strony.

Michal Klauza

Koncert otwierała inna niezbyt wesoła w założeniu kompozycja – Elegia Maalot pamięci pomordowanych dzieci, utwór Henryka Warsa. Nie była to jednak muzyka szczególnie ponura i depresyjna, a raczej dosyć łagodnie płynąca twórczość jakby filmowa przypominająca hollywoodzkie dokonania Johna Williamsa. O wiele więcej drapieżnych pomysłów instrumentacyjnych pojawiło się w warstwie orkiestrowej stworzonej przez Dymitra Szostakowicza, który opracował na orkiestrę fortepianowy akompaniament pieśni Modesta Musorgskiego. Prawdziwą ucztę orkiestrowego brzmienia przygotowano jednak na koniec koncertu – była to muzyka do baletu Gra w karty Igora Strawińskiego. Tutaj kompozytor zastosował swoistą grę z wyobraźnią słuchaczy, którzy w mocno akcentowanych rytmach, często synkopowanych sekwencji mogli odczuwać przypływy i odpływy artystycznej energii. Pojawiały się też charakterystyczne do Strawińskiego cytaty z klasyki muzycznej, np. z Uwertury do Cyrulika sewilskiego Rossiniego, co wreszcie przyniosło trochę karnawałowej atmosfery. Uwaga słuchaczy wystawiana często na próbę przez kompozytora przez gwałtownie zmieniające się nastroje została jednak uspokojona, czy wręcz ukojona dzięki  jednej z najpopularniejszych arii basowych  wykonanych na bis.  Jak powiedział Michał Klauza, kto nie ma szczęścia w kartach powinien mieć powodzenie w miłości i właśnie tutaj kluczową rolę odegrał znów Aleksander Roslavets śpiewając arię Griemina z opery Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego. Tutaj najpełniej splotły się talenty solisty, orkiestry i dyrygenta, który towarzyszył śpiewakowi z ogromną uwagą i pozwolił jednocześnie wygrać do końca licznym solowym popisom instrumentów dętych. Jeśli taka wrażliwość na brzmienia utrzyma się w kolejnych koncertach POR to być może zasłuży ona także na przymiotnik: Narodowa.

                                                                        Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART