GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościŁódzkie pięćdziesięciolecie operowe
Strona 1 z 2
Dzieje Teatru Wielkiego w Łodzi to dla mnie coś bardzo osobistego. Przed 50-laty, kiedy otwierano jego podwoje byłem studentem i do głowy nie przychodziło mi, że kiedyś nim pokieruję. W cyklu otwarciowym Jontek Tadeusza Kopackiego, Kniaź Igor Władysława Malczewskiego, Zygmunt Latoszewski dyrygujący Strasznym dworem, Jadwiga Pietraszkiewicz (Carmen) i Delfina Ambroziak (Micaëla), to kreacje zapamiętane na zawsze. Potem był świetny Pan Twardowski w choreografii Witolda Borkowskiego z wielkim talentem dyrygenckim, zapomnianym dziś Józefem Klimankiem. Zemsta nietoperza w mistrzowskiej reżyserii Danuty Baduszkowej, Jezioro łabędzie z wybitną parą gwiazd baletowych Iwoną Wakowską i Eugeniuszem Jakubiakiem. Podczas prapremiery Romansu gdańskiego w 1968 roku poznałem – również wtedy studenta – Bogusława Kaczyńskiego, zawarłem wkrótce dozgonną przyjaźń. W niespełna pół roku później na prapremierze Tragedyi albo rzecz o Janie i Herodzie w antrakcie Boguś przedstawił mnie Marii Fołtyn, z której objęć wyrwałem się dopiero po łódzkiej premierze Żydówki. Spektakle w nowo otwartym teatrze oglądałem często. Fausta z Romanem Werlińskim, Lohengrina w świetnej reżyserii Wolfganga Weita z Teresą Wojtaszek-Kubiak, równie znakomitą w Aidzie i Tosce. Do spektakli ściągających widzów z całej Polski należały Dziewczyna z Zachodu, Białowłosa, Henryk VI na łowach i Legenda gruzińska. Przed każdą premierą u wejścia na widownię witała elegancką publiczność dyrekcja w osobach Stanisława Piotrowskiego, Zbigniewa Piekuta i Stanisława Dyzbardisa. Trzech przystojnych panów w nienagannie skrojonych smokingach. Po nich nastąpił okres Bogusława Madeya z Czarodziejskim fletem, Filenis, interesującym Wieczorem Polskich Baletów Współczesnych, Sprzedaną narzeczoną, Orfeuszem (Monteverdiego), Lordem Jimem i Otellem. W tych latach debiutowali przy pulpicie dyrygenckim Tadeusz Kozłowski (Krakowiacy i górale, Baron cygański, Gajane, Zamek na Czorsztynie) i Włodzimierz Kamirski (Dafnis i Chloe, Córka źle strzeżona, Cyganeria). |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |