opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




30 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

88 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Europejska Stolica Kultury 2016, Wrocław, powoli wygasza światła

Wielonarodowość, multikulturowość – to historia Wrocławia w pigułce, pięknie oddana w Europejskiej Studenckiej Orkiestry Symfonicznej.

Projekt ESOS inspirowany jest Wrocławiem, typowym miastem europejskim. Wrocław, jego historia i kultura, na którą wpływ miało wiele różnych czynników to miasto-mikrokosmos europejskiej kultury, jak trafnie zauważył Norman Davies.

ESOS 5

Jaki był pomysł na dobór wykonawców?

Narody, jakie miały największy wpływ na ten wrocławski mikrokosmos to Niemcy, Czesi i Polacy i to był klucz doboru uczestników tego muzycznego spotkania. Zależało nam na wysokiej jakości, stąd  wybraliśmy uczelnie kształcące świetnych muzyków: uczelnię drezdeńską (Hochschule für Musik Carl Maria von Weber Dresden) i uczelnię praską (Akademie Múzických Umění w Pradze). Uczelnia niemiecka znana jest z doskonałych instrumentów dętych blaszanych, prosiliśmy zatem władze uczelni o wytypowanie kilku najlepszych studentów takich specjalności. Praga natomiast słynie ze znakomitych instrumentów dętych drewnianych, więc o studentów tej specjalności prosiliśmy. Wrocławska Akademia muzyczna im. Karola Lipińskiego była liderem projektu, dlatego studenci naszej akademii stanowią trzon zespołu orkiestrowego, liczącego około 100 osób. 

A program koncertu, uważany za bardzo trudny?

Program koncertu jest dziełem spiritus movens projektu, czyli Maestro Marka Pijarowskiego. Koncert otwiera chyba najbardziej „wrocławski” utwór symfoniczny, Uwertura „Akademicka” Johannesa Brahmsa , dzieło napisane dla Uniwersytetu Wrocławskiego w podziękowaniu za otrzymanie przez kompozytora tytułu doktora honoris-causa. Koncert skrzypcowy Mieczysława Karłowicza (solistą był  Jacek Ropski, który wygrał wewnętrzny konkurs na wykonanie tej partii) to kolejny punkt programu. Na drugą część koncertu wybrane zostały prawdziwe fajerwerki muzyki symfonicznej: Richarda Straussa „Don Juan” i II Suita Orkiestrowa „Daphnis i Chloe” Maurice’a Ravela, dzieła ukazujące bogactwo możliwości orkiestry symfonicznej, ale, owszem, o dużym stopniu trudności.

Zdaje się, że Karłowicz był dla wielu słuchaczy odkryciem.

Dobór programu okazał się niezwykle trafny, oprócz faktu, że koncerty w wykonaniu ESOS były bardzo atrakcyjne dla słuchaczy, dzieło i talent Karłowicza okazały się nie ustępować najlepszym europejskim utworom symfonicznym. Po koncercie w Dreźnie niemieccy słuchacze dopytywali, kim był kompozytor, którego dzieła słuchali po raz pierwszy i tak ich zachwyciło. Marek Pijarowski na bis wybrał Mazura z Halki Stanisława Moniuszki. I tu znów zachwytom nie było końca. Niemcy krzykiem wyrażali swój zachwyt! Maestro Pijarowski i jego młoda europejska orkiestra zdobyli serca słuchaczy. Zaskoczyło mnie przyjęcie „naszego” Mazura z Halki, fakt, że utwór ten jest gorąco przyjmowany przez polską publiczność wydaje się oczywistym, ale reakcja Niemców podobna była do tej, jaką widzimy po wykonaniu najulubieńszych przebojów w  wiedeńskim koncercie noworocznym.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART