opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 maj 2024       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

35 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Budzenie publiczności

Drugi pomysł na Żyrardów polegał na pobudzeniu do refleksji na temat własnego nałogu bądź przyzwyczajenia. Sama instalacja zbudowana z ogromnych kolorowych pudełek z papierosami naprowadzała zwiedzających na drogę myślenia o sobie: dlaczego palę? W jednym z pudeł papierosowych wycięłam otwór i zrobiłam z niego urnę na odpowiedzi. Na pudle położyłam plik karteczek i na sznurku przywiązałam ołówek. Zastanawiałam się, czy ktoś zauważy, napisze odpowiedź i wrzuci do urny. To przecież nie miała być żadna ankieta tylko bezpretensjonalny aktywny udział w społecznej instalacji, która porusza ważny problem - nałogu papierosowego, niszczącego wielu ludzi. Byłam zaskoczona liczbą odpowiedzi na kartkach, gdy otworzyłam urnę. Czystych kartek zabrakło, więc ludzie pisali na jakichś skrawkach, a nawet ktoś napisał na urnie. A odpowiedzi były różne, zabawne, makabryczne (np. palę, bo chcę umrzeć), wyrażające bunt albo bezradność (palę, bo jestem uzależniony). Najważniejsze jednak, że ilość odpowiedzi była blisko setki. Czyli co najmniej tyle osób choć przez chwilę pomyślało o tym ważnym problemie. Tego się nie spodziewałam.

Budzenie publicznosci 6

Wreszcie kilka słów o najnowszej wystawie „Król Ubu, czyli Poczet Kompozytorów Polskich” w Pałacu Kamieniec k/Kłodzka. Na grafikach umieściłam wizerunki największych polskich twórców muzyki ujętych w formę zbliżoną do kart do brydża. Każdy kompozytor udekorowany został rozmaitymi akcesoriami i rekwizytami nawiązującymi do skomponowanych przez niego dzieł muzycznych, oper, baletów, symfonii itd, a także do pewnych informacji biograficznych (jeśli Hanna Kulenty długo mieszkała w Holandii, to miała w dłoni tulipana, jeśli Roman Maciejewski mieszkał w Szwecji, to trzymał hełm wikinga itd). Postawiłam sobie pytanie, jak przybliżyć publiczności na wernisażu sylwetki tych twórców, którzy poza kilkoma wyjątkami są kompletnie anonimowi dla większości ludzi. Ułożyłam więc 18 pytań konkursowych: do kogo odnosi się ta charakterystyka? Proszę dopasować nazwisko i sylwetkę kompozytora do krótkiego opisu życia i twórczości tego artysty. Zadanie było trudne i pracochłonne, ale były też nagrody. Publiczność na wernisażu przystąpiła do rozwiązywania tych 18 zagadek z ogromnym zapałem. Niektórzy poddawali się w połowie akcji, ale inni walczyli do końca, klękali aby przyjrzeć się z bliska grafikom, odnaleźć ukryte symbole, których były dziesiątki. Dwaj zwycięzcy konkursu mieli tylko trzy błędne odpowiedzi. Zdobywczyni trzeciego miejsca „potknęła się” pięć razy. Wniosek dla mnie jest absolutnie oczywisty - publiczność na wernisażu można poruszyć, obudzić i pobudzić do działania, aktywnego oglądania. Trzeba tylko mieć jakiś pomysł. Dość spania w otoczeniu sztuki.

                                                                                Joanna Tumiłowicz

Budzenie publicznosci 5

P.S. Na wystawie w Kamieńcu pokazałam też sześć „Miękiszonów”, czyli asamblaży przedstawiających instrumenty muzyczne wykonane z włóczki lub uszyte z tkaniny.  Obiekty te rzucały się w oczy, były bardzo kolorowe i zabawne, natychmiast zaintrygowały ludzi, ale pod koniec spotkania, które trwało ponad trzy godziny czarno-białe grafiki z niewielkimi czerwonymi i żółtawymi plamami stały się dla ludzi równie interesujące. Część z uczestników zainspirowana była na tyle, że zabierali oni swoje kartki z odpowiedziami, aby w domu wszystko jeszcze raz przeanalizować, a może poszukać dodatkowych informacji o zaprezentowanych kompozytorach z cyklu „Król Ubu”.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART