GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości37. Festival d’Ambronay (czwarty weekend)
Strona 10 z 10
Spośród sześciu wybranych zespołów jako pierwsza zaprezentowała się czteroosobowa grupa Nexus Baroque, proponując program złożony z utworów Giovanniego Legrenziego, Claudio Monteverdiego, Giulio Cacciniego, Dario Castello, Tarquinio Meruli i Biagio Mariniego. Młodzi muzycy (Marielou Jacquard – mezzosopran, Yeuntae Jung i Julia Andres – flety, Hyngun Cho – wiolonczela, Alexander Gergelyfi – klawesyn) przykuwali uwagę precyzją wykonania, szlachetnym brzmieniem, zadziwiającą w tak młodym wieku dojrzałością artystyczną i dynamiczną ekspresją. Tego wszystkiego zabrakło niestety występującemu zaraz potem zespołowi I Discordanti, który nie odznaczył się niczym szczególnym w utworach Luigi Rossiego, Giovanniego Girolamo Kapsbergera, Luzzasco Luzzaschiego, Michelangelo Rossiego, Claudio Monteverdiego i Bartolomégo de Selmy y Salverdego. Jedynie w ciekawie ujętej kompozycji Luigiego Rossiego Pur è ver che fiero danno można było dojrzeć nie do końca jeszcze wykorzystany potencjał rzeczonego ansamblu. Z gorącym przyjęciem spotkała się natomiast prezentacja zespołu Prisma, który porwał zbiorową muzykalnością, idealnym porozumieniem wszystkich muzyków (Elisabeth Champollion – flet, Francisca hajdu – skrzypce, David Budai – viola da gamba, Alon Sariel – lutnia), sztuką ornamentacji i udzielającą się odbiorcom radością wspólnego muzykowania. Nic dziwnego, że to właśnie on zdobył główną nagrodę publiczności. Dla przybysza z Polski miłym akcentem było to, że oprócz umieszczenia w swoim programie utworów Giovanniego Paolo Cimy, Antoniego Bertaliego, Samuela Scheidta, Giovanniego Valentiniego i Salomone Rossiego, młodzi muzycy z Prismy sięgnęli również po kompozycje Adama Jarzębskiego (Sonatę Corona Aurea i Chromatica oraz Concerto a doi Soprani e Basso), które wykonali z godną podziwu znajomością stylu. W tym kontekście prezentacja zespołu The Goldfinch Ensemble wypadła dość banalnie i niezbyt porywająco. Te nienajlepsze wrażenia zostały nam na szczęście w pełni zrekompensowane po południu za sprawą fantastycznie grającego utwory Franza Schuberta (Tańce niemieckie i Menuet) i Franza Josepha Haydna (Kwartet smyczkowy G-dur op.77) Consone Quartet, zespołu nadzwyczaj dojrzałego i zgranego. Tworzący go muzycy (Agata Daraskaite i Magdalena Loth-Hill – skrzypce, Elitsa Bogdanova – altówka, George Ross – wiolonczela) słuchają się nawzajem, idealnie współpracują i posiadają wspólną, dogłębnie przemyślaną i konsekwentnie realizowaną koncepcję interpretacyjną. Na pewno jeszcze niejednokrotnie o tym zespole usłyszymy. Na zakończenie dodajmy jeszcze, iż program występującego na ostatniej pozycji ansamblu The Curious Bards, specjalizującego się w tradycyjnych celtyckich (szkockich i irlandzkich) tańcach wniósł do Sali Monteverdiego świeży powiew dynamizmu i żywiołowej radości, której słuchacze chętnie i bez specjalnego namawiania ulegli. I tak oto trzecia już edycja festiwalu eeemerging (Emerging European Ensembles) zakończyła się pełnym powodzeniem, wpisując się na stałe w program Festiwalu w Ambronay. Leszek Bernat |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |