opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 maj 2024       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

53 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Jak słuchać muzyki warszawsko-jesiennej?

Taki stosunek do prezentowanej muzyki pogłębia się wtedy, gdy do warstwy instrumentalnej dokłada się część stworzoną elektronicznie, a zdarza się, że jedno zupełnie nie pasuje do drugiego, są to dwa skonfliktowane światy dźwiękowe, które po nałożeniu na siebie tworzą ową niehomogeniczną papkę.

Czarodziejska gora 1

Opera Czarodziejska góra Pawła Mykietyna stanowi w propozycjach 59. Festiwalu chlubny wyjątek. Kompozytor zrezygnował zupełnie z udziału instrumentów, cały akompaniament” jest nagrany i na tyle komunikatywny oraz przejrzysty, że nie są tutaj potrzebne żadne dodatkowe komentarze ani wyjaśnienia co do sposobu wiązania dźwięków, struktur akustycznych itd. Libretto oparte na arcydziele literackim posuwa akcję sceniczną do przodu, chociaż nie jest to wcale prosta i łatwa opowieść. W sumie muzyka dosyć oszczędna i minimalistyczna, co w tym wypadku nie jest zarzutem lecz atutem, z uwagi na artystyczne skomplikowanie całości przesłania – nadaje się do nagrania, które można wielokrotnie odsłuchiwać. Racjonalną drogę do uszu i mózgów słuchaczy wybrał też Fabian Panisello w operze Nieporozumienie (Le Malentendu) opartej na sztuce Camusa. Muzyka instrumentalna w zasadzie nie nakłada się na sekwencje elektroniczne, które przychodzą do nas oddzielnie, a dodatkowo śpiewacy mają pomoc w instrumentach dublujących ich niektóre partie wokalne. Jest to również istotne dla słuchaczy. Oddzielenie od siebie warstwy elektronicznej i granej na żywo znacznie usprawniło percepcję także w utworze Kolektyw Aaron S. Sławomira Wojciechowskiego. Fakt, że librecista Paweł Krzaczkowski odwoływał się niejasno do Kafki miałby tutaj minimalne znaczenie, gdyby nie warstwa wideo Normana Leto i zabawy z elektronicznym tłumaczeniem różnych sloganów między angielską, niemiecką i polską wersją. Więcej zamieszania równoczesnym nakładaniem na siebie warstw granych na żywo i deformowanych elektronicznie oraz odtwarzanych z pliku dźwiękowego wprowadził utwór Sideshow Stevena Takasugi anonsowany, jako kompozycja do tekstów Karla Krausa. Amplifikowany oktet i elektronika potrzebne są do tego, by budzić szacunek dla amerykańskiej grupy Talea Ensemne, która daje nam popis doskonałego teatru instrumentalnego. Wart uwagi jest podział utworu na bardzo zróżnicowane wyrazowo i dźwiękowo sekwencje oddzielone od siebie przerwami czyli ciszą, która stanowi element budzącego ciekawość wyczekiwania, czym nas zaskoczą artyści w kolejnym odcinku. Zapowiadany tekst aforyzmów Krausa drukowany oddzielnie i podawany do wiadomości słuchaczy, to oczywiście wartościowy bonus, którego byśmy się nie domyślili bez podpowiedzi.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART