GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Wesele Figara” w Théâtre du Capitole w Tuluzie
Strona 2 z 5
W ten sposób daje widzom wielką i zasługującą jeszcze i dzisiaj na uznanie lekcję humanizmu. Powiedzmy zatem od razu, że trudną do przecenienia zasługą reżysera Marco Arturo Marelliego, którego pracę można aktualnie podziwiać w Théâtre du Capitole w Tuluzie, jest próba odnalezienia tego wysublimowanego „smaku i zapachu” muzyki Mozarta, bez ulegania pokusie eksponowania politycznego tła.
Temu też służą wszystkie dokonywane tutaj wybory estetyczne, zarówno na planie scenicznym, scenografii i kostiumów (autorstwa Dagmar Niefind). W książeczce programowej Marelli wyjaśnia, że podstawą jego artystycznej refleksji jest połączenie podejścia intelektualnego z emocjonalnym, które zwłaszcza w tym przypadku pozostają za sprawą geniuszu Mozarta w idealnej równowadze.
W uwerturze reżyser usłyszał przemoc i dojrzał różne elementy walki, przemieszanie proporcji i starcie sprzecznych sił oraz zderzenie starego i nowego porządku. Tę walkę postanowił oddać wizualnie, a to z kolei nasunęło mu pomysł przywołania słynnego obrazu „Upadek Gigantów” Francisco Bayeu, hiszpańskiego malarza okresu rokoka i neoklasycyzmu, szwagra Francisca Goi. W widocznym na tym obrazie zamieszaniu tylko jeden człowiek zachowuje pozycję istoty dumnej i wolnej, co Marelli natychmiast skojarzył z postacią Mozartowskiego Figara. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |