GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWagnerowscy bohaterowie (4)
Strona 6 z 10
Jak pięknie splatają się tutaj motywy oczekiwania, radosnej nadziei i upojenia, by w końcu przejść w miłosną ekstazę. Oboje wyśpiewują na pozór nieskładne frazy:... Izoldo, kochanko! Tristanie kochany! Jesteś mój. Mam znowu ciebie, mogę cię objąć. Nie mogę w to uwierzyć! Wreszcie, wreszcie. Twe oczy, Twe usta, Twa ręka, Serce tu. Jesteś? Jestem? Czy to nie sen?.... Próżno szukać takiego drugiego duetu w całej operowej literaturze. Jest tylko ten jeden, zupełnie niepowtarzalny!
Równie przejmujący beznadziejnością jest wstęp do III aktu, który jest jednym wielkim oczekiwaniem i zamieraniem. Tutaj wspaniała pieśń Kurwenala, łączy się z pełnym bólu monologiem umierającego Tristana. Wreszcie słynna scena Mild und leise, zwana Libestod, to tutaj w stanie nieziemskiej ekstazy umiera Izolda. Jej dusza łączy się z duchem zmarłego chwilę wcześniej Tristana, a „muzyka promienieje najwyższym pięknem miłosnej śmierci Izoldy” – napisał o tej chwili Zdzisław Jachimecki w biografii kompozytora pt. „Wagner”. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |