GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWagnerowscy bohaterowie (4)
Strona 5 z 10
Muzyka, mimo ogromnej gęstości instrumentacji, subtelną przejrzystością. I chociaż partytura Tristana jest jednym wielkim arcydziełem to są w niej jeszcze miejsca zupełnie wyjątkowe. Pierwsze to sto jedenaście taktów muzycznego wstępu z pojawiającym się na początku słynnym „akordem tristanowskim”, polegającym na „silnym schromatyzowaniu współbrzmienia”. Akord tristanowski, wyznacza kres możliwości klasycznie pojmowanej harmonii tonalnej. Rozpoczyna uwerturę, a potem wielokrotnie pojawia się w operze, jako motyw muzyczny miłości Tristana i Izoldy. Właśnie w tym akordzie samodzielnie prowadzone głosy instrumentów splatają się i wiążą w osobliwe harmonie obrazując pragnienie miłości, drgając wzruszeniem i namiętnością, wprowadzają nas w świat zupełnie innej muzyki, która przez trzy akty płynie swobodnie niczym nie skrępowaną falą. Nie bez racji mówi się, że wstęp do Tristana pozostanie w muzyce na zawsze historyczną legitymacją Ryszarda Wagnera. Potwierdzeniem genialności kompozytora jest wspaniały duet Isolde! Tristan! Geliebter, śpiewają go w II akcie główni bohaterowie. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |