GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościLulu, czyli Bestia w operze
Strona 2 z 5
Po prezentacji tego dzieła na „Warszawskiej Jesieni” w 1971 roku Mirosław Kondracki tak pisał o jego bohaterce, ucieleśnieniu ślepego, czysto instynktownego seksualizmu: „jest kurwą z urodzenia, obyczajów i upodobań; seksualnym zwierzątkiem myślącym wyłącznie „tymi rzeczami”, których elephantaisis każe trwać Lulu w wiecznym rozkraczeniu, siadać i kłaść się bez żadnego ścieśnienia; dziwką eksponującą swe pierwszorzędne cechy płciowe aż do granic karykatury” („Ruch Muzyczny” nr 27/1971, s. 10).
W inscenizacji Williama Kentridge’a w Metropolitan Opera (oglądanej w retransmisji 22 listopada w krakowskim kinie Kijów, należącym do sieci „Apollo Film”) w ten sposób zachowuje się niema postać Pianistki (czyżby wymyślona pod wpływem powieści Elfriede Jelinek?), dodana obok regularnie przemierzającego scenę Rekwizytora.
Ona też w finale poda Kubie Rozpruwaczowi nóż, który, po spełnieniu swego okrutnego czynu na Lulu i Hrabinie Geschwitz, powinien go jej zwrócić, lecz tego nie czyni. Czyżby zatem to oni właśnie byli animatorami zdarzeń, trzymającymi niewidoczne nici intrygi i manipulującymi bezwolnymi postaciami? |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |