GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościBachowskie spojrzenie na barok i klasycyzm
Strona 4 z 6
Oryginalne wykorzystanie skrzypiec, trzymanych nisko i opieranych o ramię w okolicach pachy, ukazał festiwalowej publiczności zgromadzonej w małym kościółku w Makowicach Robert Bachara, specjalizujący się w tego typu wykonawstwie historycznym. Granie na skrzypcach w „pozycji niskiej” praktykuje zalewie kilku muzyków na świecie, tym większą wartość miał występ Roberta Bachary, który trudny program, złożony z licznych utworów wczesno-barokowych i renesansowych zagrał w całości z pamięci, dodatkowo ozdabiając niektóre frazy improwizowanymi figuracjami, co jest zgodne z tradycją i stylistyką tej muzyki.
Artysta utrzymuje, że dźwięk uzyskany w pozycji niskiej jest bardziej „obiektywny”, bowiem muzyk grający na skrzypcach przy uchu odbiera brzmienie zniekształcone, tutaj natomiast może dostosować stronę dźwiękową do swoich wyobrażeń. Ale prócz zalet taka niecodzienna pozycja trzymania skrzypiec ma także wady. Granie jest mniej wygodne, lewa ręka ma dużo mniejszą swobodę, bo musi jednocześnie operować palcami i trzymać skrzypce. W kolekcji „dziwnych” instrumentów Festiwalu Bachowskiego znalazł się też eksponat klawiszowy przywieziony przez kultowego już pianistę poważnego i jazzowego Marcina Maseckiego. Do hali odnowionego dworca kolejowego w Świdnicy (rok budowy 1844 – już po śmierci Beethovena w 1827) wstawił małe pianinko firmy KEMBLE – ponoć instrument znalazł na strychu w domu rodzinnym, i od tej pory jest to jego główne medium. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |