GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościBachowskie spojrzenie na barok i klasycyzm
Strona 1 z 6
Było kilka wydarzeń muzycznych podczas XVI Międzynarodowego Festiwalu Bachowskiego, któremu jego dyrektor artystyczny Jan Tomasz Adamus nadał specyficzny podtytuł – przeciwko dosłowności. W sumie nie odnosi się to jednak do patrona festiwalu, ale do naszej ludzkiej kondycji kulturalnej, a zwłaszcza do poglądów rajców miejskich w Świdnicy na kulturę. Zdaniem Adamusa nie prowadzą do dobrobytu nowe latarnie na deptaku, ale inwestycje w kulturę, w domyśle w Festiwal Bachowski.
Program Festiwalu trzeba uznać za ciekawy, ambitny, miejscami nawet kontrowersyjny. Do oczywistego, nawet dosłownego nurtu zaliczyć można bachowską Pasję wg Św. Jana w wykonaniu Akademii Bachowskiej, także nabożeństwa kantatowe w zachwycającym Kościele Pokoju w Świdnicy. Do nurtu edukacyjnego włączylibyśmy wykonanie wszystkich sześciu Suit Bacha na wiolonczelę solo. Ten instrument tak ulubiony przez Lipskiego Kantora był całkiem pomijany przez Wolfganga Amadeusza Mozarta, który też miał swoją sekwencję na Festiwalu. Ale już jego „młodszy kolega” Ludwig van Beethoven z lubością wykorzystywał wszystkie instrumenty bachowskiej orkiestry, zarówno dęte, jak i smyczkowe, także fortepian, zaniedbał jednak organy. Można na Festiwal Bachowski spojrzeć przez pryzmat zgromadzonych instrumentów. Były oczywiście organy tak umiłowane przez Bacha. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |