opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

72 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Koncertowe wykonanie „Mojżesza i Faraona” w Opéra de Marseille

Przeciętnemu melomanowi Gioachino Rossini kojarzy się z takimi znanymi arcydziełami jak Włoszka w Algierze, Cyrulik sewilski czy na przykład Hrabia Ory i Kopciuszek, czyli z pozycjami lekkimi, wesołymi i dającymi wykonawcom okazję do spektakularnych popisów wokalnych. Meloman dogłębniej wtajemniczony w twórczość włoskiego mistrza na pewno wymieni jeszcze utrzymane w bardziej poważnym tonie dzieła jak Tankred, Otello lub Mojżesz w Egipcie, które niestety są już znacznie rzadziej umieszczane w repertuarze teatrów lirycznych.

Mojzesz i Faraon 1

A już zupełnie sporadycznie pojawia się w nim czteroaktowa opera Mojżesz i Faraon, nie stanowiąca może największego osiągnięcia Rossiniego, ale zawierająca wiele ciekawych i pięknych epizodów i chociażby już z tego względu zasługująca na częstsze prezentacje.

Mojzesz i Faraon 2

Zacznijmy jednak od początku. Kiedy w sierpniu 1824 roku Rossini zamieszkał na stałe w Paryżu, zaproponowano mu objęcie stanowiska dyrektora Théâtre Italien, który dzięki tej mądrej decyzji wszedł w okres pełnego rozkwitu. Zaczęli w nim występować najsłynniejsi wówczas śpiewacy, a sam mistrz ku radości słuchaczy umieszczał na afiszu swoje własne dzieła. Kierując tym prestiżowym teatrem starał się jednocześnie zdobyć paryską twierdzę muzyczną, jaką była Académie Royale de Musique, czyli paryska Opera. Rozumiał jednak, że aby mu się to udało musi zacząć komponować do francuskich librett, wpisując się zarazem w określoną, sięgającą aż do Glucka i Rameau tradycję. Oznaczało to całkowitą przemianę stylu, dostosowanie języka muzycznego do deklamacyjnej i heroicznej frazy śpiewu francuskiego oraz zrezygnowanie z promienistych, wszakże zbyt popisowych wokaliz.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART