GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKoncertowe wykonanie „Mojżesza i Faraona” w Opéra de Marseille
Strona 1 z 4
Przeciętnemu melomanowi Gioachino Rossini kojarzy się z takimi znanymi arcydziełami jak Włoszka w Algierze, Cyrulik sewilski czy na przykład Hrabia Ory i Kopciuszek, czyli z pozycjami lekkimi, wesołymi i dającymi wykonawcom okazję do spektakularnych popisów wokalnych. Meloman dogłębniej wtajemniczony w twórczość włoskiego mistrza na pewno wymieni jeszcze utrzymane w bardziej poważnym tonie dzieła jak Tankred, Otello lub Mojżesz w Egipcie, które niestety są już znacznie rzadziej umieszczane w repertuarze teatrów lirycznych.
A już zupełnie sporadycznie pojawia się w nim czteroaktowa opera Mojżesz i Faraon, nie stanowiąca może największego osiągnięcia Rossiniego, ale zawierająca wiele ciekawych i pięknych epizodów i chociażby już z tego względu zasługująca na częstsze prezentacje.
Zacznijmy jednak od początku. Kiedy w sierpniu 1824 roku Rossini zamieszkał na stałe w Paryżu, zaproponowano mu objęcie stanowiska dyrektora Théâtre Italien, który dzięki tej mądrej decyzji wszedł w okres pełnego rozkwitu. Zaczęli w nim występować najsłynniejsi wówczas śpiewacy, a sam mistrz ku radości słuchaczy umieszczał na afiszu swoje własne dzieła. Kierując tym prestiżowym teatrem starał się jednocześnie zdobyć paryską twierdzę muzyczną, jaką była Académie Royale de Musique, czyli paryska Opera. Rozumiał jednak, że aby mu się to udało musi zacząć komponować do francuskich librett, wpisując się zarazem w określoną, sięgającą aż do Glucka i Rameau tradycję. Oznaczało to całkowitą przemianę stylu, dostosowanie języka muzycznego do deklamacyjnej i heroicznej frazy śpiewu francuskiego oraz zrezygnowanie z promienistych, wszakże zbyt popisowych wokaliz. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |