GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWagnerowscy bohaterowie /3/
Strona 8 z 11
Ten wyrazisty i nieco ciężkawy w swojej fakturze muzyczny znacznik połączony z motywem włóczni Wotana jako symbolu władzy splata się w różnych konfiguracjach z innymi motywami. W postaci zasadniczej motyw Wotana pojawia się stosunkowo często, ale jeszcze częściej w formie przetworzeń i połączeń z motywami pozostałych bohaterów tetralogii. Szczególną urodę, wymowę i dramaturgię mają połączenia muzycznych motywów przewodnich Wotana i Fryki, Wotana i Alberyka oraz Złota i Pierścienia, Wotana i Logego, a przede wszystkim Wotana i Brunhildy. Galeria odtwórców postaci Wotana Partia Wotana napisana jest na głos bas-barytonowy i wymaga od śpiewaka nie tylko pięknego, nośnego głosu o rozległym wolumenie, ale doskonałej ekspresji i niemałej kondycji fizycznej. Do tego niezbędne jest wyrównane brzmienie i pewna intonacja. Wszystko to razem wzięte sprawia, że jest to najtrudniejsza partia rozpisana na ten rodzaj głosu. Jej pierwszym wykonawcą podczas światowej prapremiery Złota Renu i Walkirii w Hoftheater w Monachium w 1869 roku był August Kinderman. Prapremiery przygotowano na życzenie króla Ludwika II wbrew woli kompozytora. Jednak na pierwszym Festiwalu Wagnerowskim w Bayreuth w 1876 roku partię Wotana śpiewał Franz Betz. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |