GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościSzczęśliwy powrót Henri Sauguet na francuskie sceny operowe
Strona 4 z 6
Nad muzyczną realizacją przedsięwzięcia czuwają na zmianę francuski dyrygent Claude Schnitzler oraz jego asystent Gwennolé Rufet. Osobiście miałem okazję podziwiać kunszt kapelmistrzowski tego pierwszego artysty, który stojąc na czele Orkiestry Opery w Reims po mistrzowsku wydobywa wszystkie walory tego wpisującego się w historię francuskiej opéra-comique dzieła Saugueta.
Schnitzler dba o uwydatnienie pomysłowości kompozytora w zakresie mieniącej się szeroką gamą barw harmonii i przekonuje słuchacza, że pod pozorną prostotą środków partytura Kaprysów Marianny frapuje niezwykle kreatywnym językiem muzycznym, skomplikowanymi rytmami, wyrafinowaną orkiestracją i porywającą alchemią dźwiękową.
Proponowana nam interpretacja pozwala poddać się oddziaływaniu specyficznych i zmiennych klimatów, oscylujących pomiędzy światłem i cieniem czy tragedią i farsą. Zaletą dzieła jest też to, iż w żadnym momencie warstwa instrumentalna nie „przykrywa” partii wokalnych, ani nie zmusza solistów do nadmiernego wysiłku, co świadczy o tym, że kompozytor posiadał rozległą wiedzę dotyczącą tajników wszystkich rodzajow głosu ludzkiego. Można się w tej muzyce niekiedy dopatrzeć wpływów twórczości Debussy’ego czy Satiego, których Sauguet był zagorzałym wielbicielem, ale chodzi tylko o wpływ „ducha” ich utworów, w niczym nie umniejszający bardzo osobistych i oryginalnych poszukiwań autora omawianej opery. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |