opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




28 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

51 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Wagnerowscy bohaterowie /2/

Oczywiście i w tym wspaniałym dziele znajdujemy narrację wykorzystującą gęstą sieć muzycznych motywów przewodnich w czym Wagner był niedościgłym mistrzem. Jak w poprzednich dziełach dobór tonacji określa poszczególne stany emocjonalne bohaterów i sytuacji. Właśnie ta wypracowywana przez wiele lat technika tutaj osiąga najwyższą z możliwych funkcjonalność i komunikatywność. Wyraziste motywy przewodnie nie pozwalają zaginąć w ogarniającym nas potoku dźwięku, pozostając zarazem prostym, ale skutecznym elementem porządkującym muzyczną materię tego wspaniałego misterium. Bogactwo muzycznych motywów (Parsifala, Kundry, Graala, cierpienia, włóczni, wiary) i ich znaczenia wzmacniają się nawzajem, ulegając przy tym wielu transformacjom i przeróżnym konfiguracjom.

Parsifal,Wagner

Wagner przed śmiercią zastrzegł, że Parsifal przez 30 lat od jego śmierci może być wystawiany wyłącznie na scenie jego teatru w Bayreuth. Mistrz traktował to wielkie misterium jako swój artystyczny testament, wręcz pożegnanie ze światem. Pragnie za jego pomocą pogodzić się z sobą samym, Bogiem i ludźmi. To pewnie dlatego zaopatrzył jego partyturę w precyzyjne wskazówki odnośnie reżyserii i scenicznej topografii. Pisał je z myślą o scenie swojego festiwalowego teatru, gdzie jego zdaniem były najlepsze warunki i klimat by widz mógł w pełni docenić wartość tego niezwykłego dzieła. Z tym wszystkim jeszcze dzisiaj należy się zgodzić! Obejrzenie Parsifala w Bayreuth to wrażenia nie dające się porównać z tymi jakie wynosimy po obejrzeniu go na innej scenie. A jednak kilkanaście razy ominięto ten zakaz. Najszybciej nielegalnie sięgnęła po Parsifala nowojorska MET gdzie miał swoją premierę 24 grudnia 1903 roku, dyrygował Alfred Hertz, pierwszym amerykańskim Parsifalem był Alois Burgstaller po nim przejął rolę Andreas Dippel.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART