opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




3 maj 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

38 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Łucja z Lammermooru” w Opéra de Marseille

W pokazanej właśnie w Marsylii inscenizacji tej opery w tytułowej partii miała wystąpić kubańska artystka Eglise Gutierréz, ale na przeszkodzie stanęły problemy zdrowotne. Zamiast niej pojawiła się pochodząca z Turcji Burcu Uyar oraz Czeszka Zuzanna Marková, którą podczas mojej wizyty w Marsylii miałem okazję podziwiać. Dysponuje ona niebywałymi w tak młodym wieku umiejętnościami wirtuozowskimi i nieprzeciętnym talentem dramaturgicznym, czyli cechami, które w jej wydaniu czynią ze słynnej sceny szaleństwa (Il dolce suono – Ardon gli incensi) niezapomniane wydarzenie artystyczne. Nie wszystko jest tu perfekcyjne i niektóre szczegóły warto by doszlifować (na przykład bardziej precyzyjne wokalizowanie), zresztą Marková ma na to jeszcze czas.

Lucja,Marsylia 4

 

Nie ma to wszakże większego znaczenia wobec ogromnego zaangażowania i porywającej emocjonalności artystki oraz jej zapamiętałej gry ciałem, w pełni oddającej stan psychiczny cierpiącej bohaterki. Scenicznym partnerem Czeszki jest kreujący rolę Edgardo Giuseppe Gipali, wbrew włoskiemu brzmieniu swego nazwiska pochodzący z Albanii tenor. Pomimo dość „opornego” śpiewania na początku spektaklu, w miarę upływu czasu wartościowy głos Gipaliego wyraźnie się rozgrzewał i jego słuchanie dostarczało coraz więcej satysfakcji, a w finale opery mogło wręcz wywołać szczere wzruszenie. Niezastąpionym filarem omawianego przedstawienia był bezspornie polski bas Wojtek Śmiłek, artysta wzbudzający szacunek mistrzowskim i bezbłędnie kontrolowanym prowadzeniem gęsto nasyconego głosu, pięknie brzmiącego zarówno w dole skali, jak i w górze, oraz zdradzającą duże doświadczenie i subtelne wyczucie stylu belcanta interpretacją. Wyraźnie oczarowana publiczność Marsylii zgotowała Śmiłkowi gorące przyjęcie, które stało się też udziałem Zuzanny Markovej i Giuseppe Gipaliego. Dodajmy, że oprócz nich do obsady wykonawczej zaproszono takich solistów jak Gezim Myshketa (Enrico), Stanislas de Barbeyrac (Arturo), Lucie Roche (Alisa) i Marc Barrard (Enrico) – niestety najsłabszy punkt tej ekipy, śpiewający niestylowo oraz rozczarowujący zmęczonym już i nieprzyjemnie rozchwianym barytonem.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART