opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

68 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Otello”w Opéra de Marseille

Praca nad Otellem zajęła Verdiemu aż sześć lat, od czerwca 1881 roku do lutego roku 1887. Całe przedsięwzięcie dojrzewało powoli i w największym sekrecie, a jego ostateczną realizację poprzedziła niezliczona ilość wstępnych szkiców i intensywna wymiana listów z librecistą Arrigo Boito. Ten ostatni znacznie „skondensował” sztukę Szekspira, w celu nadania powstającej operze właściwych proporcji. Skreślił na przykład pierwszy akt oryginału, w którym angielski dramaturg nakreślił dokładny kontekst akcji, i zastąpił go zaledwie paroma replikami. Poświęcił też wszystkie drugorzędne wątki i zrezygnował nawet z ważnej sceny, podczas której ojciec Desdemony wybucha potężnym gniewem na wieść o porwaniu jego córki przez Otella. Widać wyraźnie, że zarówno kompozytor, jak i jego librecista, wykazali się subtelnym wyczuciem w zakresie uzyskania jak największej skuteczności dramaturgicznej.

Otello,Marsylia 3

Chyba jeszcze nigdy przedtem Verdi nie wprowadzał do powstającej muzyki aż tylu poprawek, nie dopieszczał z taką starannością i pieczołowitością każdego, nawet najdrobniejszego szczegółu, jak właśnie w tym dziele, które zresztą zdecydowanie uważał już za swoje ostatnie. To głębokie przekonanie nie pozostało bez wpływu na sam proces twórczy, toteż można się nawet posunąć do twierdzenia, że Otello był w pewnym sensie podarunkiem, jaki Lew z Busseto ofiarował samemu sobie. Zapewne również z tego powodu, w miarę posuwania się pracy do przodu, notował z nieukrywaną radością dokładne uwagi dotyczące przyszłej obsady, dekoracji czy kostiumów. W wieku siedemdziesięciu czterech lat Verdi udowodnił bowiem, że wciąż pozostaje muzycznym gigantem i że nadal posiada zdolność odnawiania gatunku operowego. Nic zatem dziwnego, iż mediolańska premiera Otella - mająca miejsce w La Scali, czyli teatrze, w którym kompozytor debiutował niemalże pół wieku wcześniej dwuaktową operą Oberto - została uwieńczona triumfalnym przyjęciem ze strony wiwatującej na cześć starego mistrza publiczności. Cieszył się on z tych pełnych chwały momentów, a zarazem z pewną nutą melancholii posunął się do następującego stwierdzenia: „Publiczność gwałtownie podarła skrywającą moje ostatnie tajemnice zasłonę. Już nic więcej mi nie pozostaje”. Wiemy, że się na szczęście pomylił, bo dwa lata później zabrał się do pisania Falstaffa.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART