opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

70 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Falstaff” w Opéra national de Paris

Chociaż Otello miał być ostatnim dziełem scenicznym, jakie wyszło spod pióra Giuseppe Verdiego, libreciście Arrigo Boito udało się jeszcze przekonać włoskiego kompozytora do zmierzenia się z adaptacją Wesołych kumoszek z Windsoru Szekspira. Jeśli jednak zmęczony już wynikającymi z podeszłego wieku problemami zdrowotnymi mistrz z Busetto uległ usilnym namowom młodszego od niego o trzydzieści lat librecisty, to głównie dlatego, że zaintrygował go proponowany temat.

Falstaff,Paryz 1

Po pierwsze odnalazł w nim bliskie jego własnemu życiu osobistemu wątki, pozwalające mu wielu punktach niemalże się identyfikować z tytułowym bohaterem, a po drugie dojrzał tu doskonałą okazję do tego, aby udowodnić, iż jest w stanie odnieść sukces także i w lżejszym gatunku opera buffa. Wprawdzie rozpoczęte w 1889 roku komponowanie Falstaffa zajęło twórcy aż cztery lata (prapremiera miała miejsce w 1893 roku w mediolańskiej La Scali), ale ostateczny rezultat został przez publiczność przyjęty z wręcz szaleńczym entuzjazmem i zapewnił tej trzyaktowej operze triumfalny pochód przez najbardziej prestiżowe sceny świata. Tym bardziej dziwić może fakt, że jest ona dzisiaj znacznie rzadziej wystawiana niż inne słynne dzieła Verdiego. Wydaje się, iż podstawowy wpływ ma no to niezwykle delikatna i precyzyjnie utkana materia dramaturgiczna i muzyczna Falstaffa, która nie znosi nawet najmniejszych inscenizacyjnych czy wykonawczych fuszerek i niedoróbek. Albowiem to, co w innych pozycjach operowych uchodzi nieraz płazem, w tym przypadku musi się zakończyć niechybną katastrofą. A najlepszą ilustracją prawdziwości tego stwierdzenia może być prezentowana właśnie w Operze Paryskiej produkcja.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART