GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKaufmann w wagnerowskim repertuarze
Strona 2 z 2
Równolegle z występami scenicznymi rozpoczął nagrywanie studyjne płyt. Pierwszy album solowy nagrał dla Decci w styczniu 2008 roku, płyta zyskała szybko opinię muzycznego bestselleru. Równie wysoką ocenę wystawiono kolejnym albumom Verissimo i Romantic arias. Najnowszym osiągnięciem w tym względzie jest album „Kaufmann Wagner” zawierający arie i sceny z oper i dramatów tego kompozytora, jego premiera miała miejsce 11 lutego 2013 roku. Płyta powstała z okazji obchodów 200. lecia urodzin Ryszarda Wagnera, nagrania dokonano w sierpniu 2012 roku w Dreźnie. Rozpoczyna go monolog Zygmunda Ein Schwert verhiess mir der Vater z I aktu Walkirii, w którym pięknie udało mu się wyeksponować marzycielsko-refleksyjny klimat. Równie pięknie wyeksponował ten klimat Donald Runnicles w prowadzonym subtelnie akompaniamencie. Niemal podobnie jest w przypadku arii Zygfryda Daß der mein Pater nich ist z II aktu Zygfryda, w której ogarnia go zaduma i wspomnienia wywołane śpiewem leśnego ptaszka. W modlitwie Rienziego Allmächt’ger Pater, blick herab! z V aktu tej opery można podziwiać piękne frazowanie, operowanie barwą i płynność emisji. Potwierdzają to najpierw opowiadanie wracającego z Rzymu Tannhäusera Inbrunst im Herzen oraz wielki monolog Lohengrina In fernen Land. W obu przypadkach można też podziwiać wyważoną ekspresję oraz swobodne, miękkie prowadzenie frazy mające w sobie coś z włoskiego belcanta. Szczególnej satysfakcji dostarczają w tym albumie Wesendonck-Lieder. Ten cykl pieśni zawdzięczamy płomiennej miłości jaką Wagner obdarzył Matyldę Wesendonck. Pięć pieśni: Der Angel (Anioł), Schmerzen (Cierpienia), Träume (Sny), Stehe still (Stój), Im Treibhaus (W cieplarni) skomponowanych zostało do napisanych przez Matyldę Wesendonck wierszy Fünf Gedichte. Te urokliwe, pełne swoistego nastroju pieśni, na głos solowy i fortepian, powstały w okresie od 30 września 1857 do 1 maja 1858 roku i są w zasadzie studiami wstępnymi do muzyki Tristana i Izoldy. Echa każdej z nich można bez trudu odnaleźć w muzyce tego wspaniałego dramatu. Po latach austriacki dyrygent Feliks Mottl dokonał ich instrumentacji na orkiestrę. W tej właśnie formie zostały nagrane. Ich wykonawca ujmuje nie tylko znakomitym uchwyceniem nastroju każdej z pieśni, ale również subtelnością, ogromną kulturą wokalną idącą tutaj w parze z pięknym prowadzeniem głosu i operowaniem bogactwem odcieni emocji. Czystą przyjemnością dla ucha jest akompaniament realizowany przez Orchester der Deutschen Oper Berlin prowadzony doświadczoną i precyzyjną batutą Donalda Runnicles, który dowodzi, że nie obca mu jest sztuka jego prowadzenia. Adam Czopek |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |