GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Makbet” w Opéra national de Lorraine w Nancy
Strona 1 z 6
Nie sposób nie zauważyć, że Makbet Verdiego jest najbardziej krwawą operą z całego repertuaru lirycznego, w której krew zaznacza swą fizyczną obecność w doprawdy szokujący sposób (no może dziś już nieco mniej, bo tzw. przeciętny widz jest za sprawą drastycznych migawek telewizyjnych niestety dość skutecznie znieczulony). Po zamordowaniu Duncana, Makbet i jego małżonka mają ręce zbroczone krwią, a żeby uniknąć odpowiedzialności za popełnioną zbrodnię, smarują krwią ręce uśpionych za drzwiami żołnierzy.
Nie na darmo przecież Verdi zachował w libretcie - napisanym według Szekspira przez Francesco Maria Piave - straszliwe zdanie wypowiedziane przez Lady Makbet: „Któż by pomyślał, że w tym starym człowieku jest aż tyle krwi”. Krew pojawia się też w scenie pozbawienia życia Banka i epizodzie wyrżnięcia całej rodziny Makdufa: jego żony i dzieci. Jak zatem widać, ta zawarta w pierwowzorze Szekspira przemoc, która trzysta lat po powstaniu sztuki angielskiego dramaturga tak gwałtownie zachwiała podstawami romantyzmu, zainspirowała dzieło operowe o najbardziej radykalnej w momencie jego tworzenia inwencji w zakresie formy muzyczno-dramaturgicznej. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |