Przegląd nowości

Rozmowa z Tadeuszem Serafinem, Dyrektorem Opery Śląskiej w Bytomiu

Opublikowano: środa, 09, styczeń 2013 07:20

Panie Dyrektorze, proszę o parę słów o nowej propozycji Opery Śląskiej, I Europejskiej Akademii Sztuki Wokalnej, co skłoniło Pana do podjęcia realizacji nowego wyzwania?

Opera Śląska od dawna, czyli od momentu jej powstania w roku 1945, zwana jest „kuźnią młodych talentów wokalnych”. Tak to się zaczęło - począwszy od Adama Didura, poprzez całą szkołę lwowską, i trwa do dziś. Opera opiekuje się młodzieżą, wiem, że młodzi śpiewacy wychodząc z Opery Śląskiej „w świat” dobrze funkcjonują na rynku ogólnopolskim, ale również na międzynarodowym. Myślę, że ta tradycja jest bardzo ważna przy podjęciu tego typu decyzji. Posiadamy bogate doświadczenia w dziedzinie edukacji i kształceniu młodzieży, przykładem jest Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura. Sądzę, że brakowało chociażby takiej formy działalności w Operze Śląskiej.

Czy Akademia - tak jak Konkurs im. Adama Didura - będzie realizowana cyklicznie i jak często?

Sama nazwa: I Europejska Akademia Sztuki Wokalnej - świadczy o tym, że chcemy to przedsięwzięcie kontynuować. Zobaczymy jak powiedzie się realizacja I edycji, jeżeli cykl 2-, 3-letni będzie logiczny, to będę optować za takim rozwiązaniem.

Serafin Tadeusz 543-348

Akademię będzie Pan realizował z Wiesławem Ochmanem, wszystkie Panów poprzednie wspólne realizacje artystyczne zawsze kończyły się sukcesem, czy Akademia będzie kolejnym sukcesem?

Sama Pani już na to pytanie odpowiedziała, myślę, że tak.

Teatry operowe raczej koncentrują się w swoich działaniach edukacyjnych na odpowiednim doborze przedstawień i upowszechnianiu sztuki operowej, a Pan zaskakuje pewnym novum, Akademia z założenia przeznaczona jest dla grona wybranych.

Idea I Europejskiej Akademii Sztuki Wokalnej to master course o zasięgu międzynarodowym   i chcemy również, aby była to dobra promocja kultury polskiej, kultury śląskiej i Opery Śląskiej o szerokim znaczeniu nie tylko europejskim, ale także światowym, nie mówiąc o korzyściach dla naszej rodzimej wokalistyki.

Czy udział w zajęciach Akademii oraz pomyślne jej ukończenie, może być drogą dla młodych śpiewaków w możliwości postawienia pierwszych kroków na deskach profesjonalnej sceny operowej?

Chcielibyśmy, żeby tak było i sądzę, że po tym pierwszym eksperymencie będzie wiadomo jak podejdą do Akademii uczestnicy, a przyszłość pokaże jak potoczy się ich kariera. Do grona pedagogów Akademii zaprosiliśmy największe autorytety wokalne, aby młodzi śpiewacy mogli korzystać ze wspaniałego doświadczenia wielkich artystów i pewniej stawiać te pierwsze kroki.


Panie Dyrektorze, jaką wiedzę chciałby Pan osobiście przekazać uczestnikom Akademii?

Jako Dyrektor tej instytucji i pedagog, to w szerokim znaczeniu wiedzę wokalno-operową, praktyczną. Natomiast, jako dyrygent, chodzi mi o nauczenie współpracy z dyrygentem, orkiestrą, wzajemne słuchanie się solistów i orkiestry, ale również ansambli i polifonicznego myślenia. To jest bardzo ważna i znacząca sprawa. W katowickiej Akademii Muzycznej prowadzę zespoły operowe i wiem, że takie zajęcia dają studentom bardzo ważne doświadczenia w tym względzie. Solista w operze nie śpiewa tylko solo, ale często w duecie, tercecie lub większych scenach zbiorowych z chórem. I tutaj bywają często poważne problemy ze względu na brak doświadczenia młodych artystów – solistów. Zdaję sobie sprawę, że dla niektórych uczestników Akademii to może być pierwszy kontakt z tego rodzaju sztuką, ale dla wielu będzie to pogłębienie tej wiedzy.

Ochman Wieslaw 51-358

Jakie cechy powinien posiadać śpiewak, aby zyskać Pańskie uznanie?  

Śpiewak powinien posiadać kilka cech. Przede wszystkim wartościowy głos, dobrą emisję głosu, czyli wyszkolenie, przygotowanie, osobowość i charakter, urodę sceniczną oraz najważniejsze - coś takiego, co zatrzymuje ucho i wzrok na danej osobie. Ponadto odrobina szczęścia też się przyda, wcale niemało, prawda?


Możemy wobec tego zaprosić wszystkich zainteresowanych do udziału i zgłoszenia się do Akademii.

Tak, oczywiście. Chciałem jeszcze dodać, że „kto pierwszy ten lepszy” – takie założenie przynajmniej przyjęliśmy. Akademia przyjmie ograniczoną liczbę uczestników, maksimum 25 osób i już wkrótce może zabraknąć miejsc. Jestem przekonany, że będzie to bardzo interesujące doświadczenie, zarówno dla młodych wokalistów jak i organizatorów oraz naszego środowiska muzycznego.

Dziękuję za rozmowę.

                                                                                           Izabela Migocz

Akademia

I Europejska Akademia Sztuki Wokalnej realizowana w terminie 01-08.09.2013 roku w Operze Śląskiej w Bytomiu, jest otwarta dla śpiewaków wszystkich narodowości, absolwentów i studentów akademii i uniwersytetów muzycznych, konserwatoriów muzycznych, średnich szkół muzycznych, solistów oper i teatrów oraz członków chórów zawodowych. Celem Akademii jest propagowanie sztuki wokalnej, kultury polskiej w Europie i świecie oraz promocja województwa śląskiego i jego bogatego dziedzictwa kulturowego.

Honorowy patronat nad Akademią objęli: Marszałek Województwa Śląskiego - Adam Matusiewicz, Wojewoda Śląski - Zygmunt Łukaszczyk oraz prof. Jerzy Buzek - Poseł do Parlamentu Europejskiego.

Więcej informacji na www.opera-slaska.pl/easw/