GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościRozmowa z Tadeuszem Serafinem, Dyrektorem Opery Śląskiej w Bytomiu
Strona 1 z 3
Panie Dyrektorze, proszę o parę słów o nowej propozycji Opery Śląskiej, I Europejskiej Akademii Sztuki Wokalnej, co skłoniło Pana do podjęcia realizacji nowego wyzwania? Opera Śląska od dawna, czyli od momentu jej powstania w roku 1945, zwana jest „kuźnią młodych talentów wokalnych”. Tak to się zaczęło - począwszy od Adama Didura, poprzez całą szkołę lwowską, i trwa do dziś. Opera opiekuje się młodzieżą, wiem, że młodzi śpiewacy wychodząc z Opery Śląskiej „w świat” dobrze funkcjonują na rynku ogólnopolskim, ale również na międzynarodowym. Myślę, że ta tradycja jest bardzo ważna przy podjęciu tego typu decyzji. Posiadamy bogate doświadczenia w dziedzinie edukacji i kształceniu młodzieży, przykładem jest Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura. Sądzę, że brakowało chociażby takiej formy działalności w Operze Śląskiej. Czy Akademia - tak jak Konkurs im. Adama Didura - będzie realizowana cyklicznie i jak często? Sama nazwa: I Europejska Akademia Sztuki Wokalnej - świadczy o tym, że chcemy to przedsięwzięcie kontynuować. Zobaczymy jak powiedzie się realizacja I edycji, jeżeli cykl 2-, 3-letni będzie logiczny, to będę optować za takim rozwiązaniem.
Akademię będzie Pan realizował z Wiesławem Ochmanem, wszystkie Panów poprzednie wspólne realizacje artystyczne zawsze kończyły się sukcesem, czy Akademia będzie kolejnym sukcesem? Sama Pani już na to pytanie odpowiedziała, myślę, że tak. Teatry operowe raczej koncentrują się w swoich działaniach edukacyjnych na odpowiednim doborze przedstawień i upowszechnianiu sztuki operowej, a Pan zaskakuje pewnym novum, Akademia z założenia przeznaczona jest dla grona wybranych. Idea I Europejskiej Akademii Sztuki Wokalnej to master course o zasięgu międzynarodowym i chcemy również, aby była to dobra promocja kultury polskiej, kultury śląskiej i Opery Śląskiej o szerokim znaczeniu nie tylko europejskim, ale także światowym, nie mówiąc o korzyściach dla naszej rodzimej wokalistyki. Czy udział w zajęciach Akademii oraz pomyślne jej ukończenie, może być drogą dla młodych śpiewaków w możliwości postawienia pierwszych kroków na deskach profesjonalnej sceny operowej? Chcielibyśmy, żeby tak było i sądzę, że po tym pierwszym eksperymencie będzie wiadomo jak podejdą do Akademii uczestnicy, a przyszłość pokaże jak potoczy się ich kariera. Do grona pedagogów Akademii zaprosiliśmy największe autorytety wokalne, aby młodzi śpiewacy mogli korzystać ze wspaniałego doświadczenia wielkich artystów i pewniej stawiać te pierwsze kroki. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |