GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Requiem” Verdiego w Krakowie
Strona 2 z 2
Potężnym aparatem wykonawczym (orkiestra Opery Krakowskiej, połączone chóry Opery, Katedry Wawelskiej i zespołu Octava, przygotowane przez Andrzeja Korzeniowskiego i Zygmunta Magierę) dyrygował Warcisław Kunc. Dyrygent, unikając zewnętrznego efekciarstwa, znakomicie wyeksponował dramaturgię dzieła, jego emocjonalność, modlitewność, barwną kolorystykę i całą wymowę poszczególnych części. Chóry brzmiały doskonale, dyrygent wnikliwie odczytywał partyturę. Gdy dodamy do tych opinii wyrównany i świetny zespół solistów, możemy uznać wykonanie to za harmonijne i wzruszające (potęgowane zresztą piękną późno – gotycką architekturą wnętrza kościoła św. Katarzyny).
Dobór solistów omawianego wykonania okazał się wyjątkowo trafny. Edyta Piasecka (sopran), Anna Lubańska (mezzosopran), Tadeusz Szlenkier (tenor) i Volodymyr Pankiv (bas) – stanowili kwartet dobrze zestrojony w różnych konstelacjach i solowych partiach. Dysponując znakomitym warsztatem technicznym, umiejętnościami partnerstwa i śpiewania zespołowego, nade wszystko imponowali wolumenem i pełnią brzmienia swych pięknych głosów. Po wyraźnie modlitewnym charakterze części I (Requiem i Kyrie), długo trwająca część druga (Dies Irae) jest popisem wszystkich solistów, zwłaszcza przepiękne arioso tenora (Ingemisco), duet pań (Recordare) i tercet (Quid sum miser) w wykonaniu pań i tenora. Kolejne części przyniosły bardzo nastrojowe, natchnione wykonania indywidualnego i wspólnego, stopniowo przygotowującego i zwiększającego napięcie części ostatniej (Libera me). W wykonaniu Edyty Piaseckiej zabrzmiała ona brawurowo, od początkowych bardzo dramatycznych fraz po zamierające piano w końcowych fragmentach. Wielki kompozytor niemiecki, Johannes Brahms, wysłuchawszy tego Requiem powiedział: „jedynie geniusz mógł napisać to dzieło”! Jacek Chodorowski |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |