GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOpera Richarda Straussa w Krakowie
Strona 1 z 3
Mit Ariadny, porzuconej przez Tezeusza córki Minosa, króla Krety, obecny jest zarówno w literaturze (m.in. Gundulić, Kotzebue, Hofmannsthal) jak i w muzyce (Monteverdi, Händel, Haydn, Massenet). W twórczości operowej Richarda Straussa tematyka mitologiczna zajmuje natomiast miejsce szczególne: Ifigenia na Taurydzie, Salome, Elektra, Helena egipska, Daphne, Miłość Danae.
Ariadna na Naxos – opera w jednym akcie z prologiem, do libretta Hugo von Hofmannsthala, skomponowana została w roku 1912, ale premierę swej ostatecznej wersji miała dopiero w roku 1916. Wcześniej, miast prologu, wystawiano ją z komedią Mieszczanin szlachcicem Moliera. Muzycznie dzieło Straussa jest połączeniem bufonady (z postaciami komedii dell'arte) z dramatem (z postaciami mitologicznymi).
Takie połączenie,wyzwalające konieczność przenikania się na scenie parodii i wesołości z powagą i zadumą stanowi zapewne, jeśli nie trudność, to na pewno wyzwanie w scenograficznym i reżyserskim ustawieniu postaci. I nadanie im subtelnej, pozbawionej jarmarczności, oprawy, a także uniknięcie zbytniego „uduchowienia” bohaterów, zwłaszcza Kompozytora (prolog) i Ariadny (opera).
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |