opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 maj 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Papiez 131-169.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

47 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Turandot jako nastolatka

Muszę przyznać, że Turandot w inscenizacji niemieckiej reżyserki filmowej Doris Dörrie, której ostatni film Hanami - Kwiat wiśni zbiera bardzo dobre recenzje, jest dosyć dziwnym przedstawieniem. Oglądając tę ostatnią operę Pucciniego z nowym zakończeniem współczesnego kompozytora włoskiego Luciano Berio w berlińskiej Staatsoper, prawdopodobnie po raz pierwszy nie wiedziałam o co chodzi w inscenizacji, bo intrygujący koncept reżyserki nie do końca wyjaśniał charakter i relacje pozostałych postaci i nie zawsze przekładał się na obrazy sceniczne. Dörrie widzi w tytuowej bohaterce nie femme fatale, ale nastolatkę, która ucieka od rzeczywistości w świat komiksów manga.

I tak Turandot, której partię tego wieczoru rewelacyjnie wykonała francuska sopranistka Sylvie Valayre, jest zwyczajną dziewczyną z przedmieścia Pekinu, mieszkającą z ojcem (Altouma grał niemiecki tenor Peter-Jürgen Schmidt) w małym domku z garażem. Ale jest także zagubioną nastolatką, podobną do fanki Marilyn Mansona: ma długie czarne włosy spięte wysoko na czubku głowy z jednym rozjaśnionym pasmem, zaś pół głowy ma wygolone, a nosi czarną sukienkę z wyraźnymi aluzjami sado-masochistycznymi i różową futrzaną lamówką wokół ramion. Choć jej kostium symbolizuje buntowniczy charakter, jej nieodłącznymi atrybutami są komórka i pluszak, które podkreślają jej liminalny status dojrzewającej dziewczyny zawieszonej pomiędzy dwoma światami: dziecka i dorosłych.

Image

Bernd Lepel, autor scenografii i kostiumów, zamienił atrybuty Turandot w gigantycznych rozmiarów rekwizyty. O ile telefon komórkowy jest funkcjonalnie wypisany w akcję; np. Kalaf (w tej roli wystąpił świetny koreański tenor Alfred -  Je hyung Je Hyung - Kim) wystukuje na nim odpowiedzi na zagadki Turandot i na ekranie pojawia się "Speranza" (Nadzieja) czy "Sangue" (Krew) albo zrozpaczona cyfrowa twarz Turandot, to jednak ta wielka "komóra" wygląda zupełnie nieatrakcyjnie na scenie. Natomiast kolosalny biały miś koala (wypełnia cały otwór sceniczny), którego brzuch jest prawdziwym miejscem eskapizmu Turandot, jest rewelacyjną esencją i symbolem konceptu inscenizacyjnego. Jest również funkcjonalny, ale zarazem kiczowaty i dwuznaczny erotycznie.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART