opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




12 maj 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

38 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Wesoła wdówka w Teatro alla Scala

 

Znany mediolański manszard i postać telewizyjna Philippe Daverio, który wcielił się w postać prowadzącego narracje kancelistę poselstwa Pontevedry Niegusa, dosyć swobodnie potraktował tekst Stopparda, rozbudowywując czy to zmieniając. Na przykład, komentarz "Wachlarz w Wesołej wdówce gra taką samą rolę jak chustka w Otellu, choć pewnie łatwo zauważyć różnice, szczególnie u Verdiego, u którego wszystko brzmi gorzej niż w rzeczywistości", który by nie przeszedł bez zgrzytów wśród publiczności włoskiej, Daverio zastąpił równie trafnym skojarzeniem ze sztuką Oscara Wilde'a Wachlarz lady Windermere. Niestety pomysł użycia mikrofonu, wpiętego w jego koszulę, uważam za wysoce chybiony, bowiem efekt zniekształconego głosu był rażącym zgrzytem. Ewidentnie dyrekcja musi zainwestować w sprzęt lub zaangażować artystę, który poradzi sobie z akustyką sali.

Image

Już specjalnie do spektaklu zaprojektowana kurtyna z paneli lustrzanych zapowiada, że i publiczność będzie wciągnięta do zabawy, jeśli nie przez bezpośrednie zwroty do publiczności Niegusa, to przynajmniej poprzez odbijające twarze widzów. Ze zwykłej publiczności Pizzi zamienił ich w gości balu u Barona Zety (austriacki baryton Wolfgang Bankl) czy u Hanny Glawari (amerykańska sopranistka Nancy Gustafson). Reżyser również często umieszczał bohaterów operetki poza proscenium, przedłużając scenę poza orkiestrę. Tu przechadzał się wprowadzający w tajniki operetki Niegus, tu Hanna rozmawiała z hrabią Daniło Daniłowiczem (młody austriacki baryton Mathias Hausmann), czy tutaj gryzeldki tańczyły kankana. Ten prosty zabieg służył zniwelowaniu czwartej ściany, pozwalał na bezpośredni kontakt śpiewaków z widzem, oraz nadawał swobodę i zarazem intymność spektaklowi.
 
Niestety wszystko na próżno, bowiem efekt końcowy był po prostu przeciętny. Ciekawe pomysły dramaturgiczne i rozwiązania reżyserskie nie pomogły i spektakl okazał się zaledwie rewią. Numery taneczne – a jest ich w Wesołej wdówce całkiem sporo, bo aż 25: od galopu i polki, przez mazurek i walc, do czardasza i kankana – przeplatała muzyka w wykonaniu przystojnej pary jaką – pomimo różnicy wieku – byli Nancy Gustafson i Mathias Hausmann. Niemniej jednak zabrakło im chemii, co szczególnie było widać w ostatniej najbardziej znanej arii z operetki Lehara "Usta milczą, dusza śpiewa". Na dodatek nawet orkiestra pod batutą izraelskiego dyregenta Ashera Fischa nie przyszła w sukurs śpiewakom. Mimo wszystko publiczność się świetnie bawiła przy muzyce Franza Lehara, podczas tego historycznego wydarzenia, podnoszącego rolę operetki do rangi sztuki elitarnej.
 

                                                                                 Ewa Kara


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART