opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




4 maj 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Papiez 131-89.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

29 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Gioconda" z polskim akcentem w Metropolitan Opera

Jubileuszowy 125 sezon operowy nowojorska MET rozpoczęła wznowieniem rzadko wystawianej opery La Gioconda Amilcaro Ponchielli. Dzięki premierze Giocondy Włoch został zaliczony do światowej czołówki kompozytorów. Po kilku wcześniejszych, nieudanych próbach operowych, między innymi utworu I lituani (Litwini) według mickiewiczowskiego Konrada  Wallenroda, Gioconda zostala przyjęta z burzliwą owacją przez mediolańską publiczność. Premiera odbyła się 8 kwietnia 1876 roku w La Scali. Po kilku istotnych zmianach, obecna wersja pochodzi z 1880 roku.

Image

Libretto Giocondy według dramatu Victora Hugo Angelo, tyran Padwy opracował wybitny włoski kompozytor, a zarazem doskonały librecista, Arrigo Boito. Pisał pod pseudonimem Tobio Gorrio, będącym anagramem jego nazwiska. Sztukę Hugo wykorzystano w kilku innych operach, między innymi w utworze Saviero Mercandante Il Giuramento (Sprzysiężeni) oraz w operze zatytułowanej Angelo rosyjskiego kompozytora Cesara Antonowicza Cui. Boito zmienił miejsce akcji z Padwy na 17-wieczną Wenecję. Pozwoliło to ożywić libretto usiane intrygami oraz stanowiło pretekst do włączenia barwnych, widowiskowych scen weneckiego karnawału.

Image

Zmarły przed laty znakomity polski krytyk Jerzy Waldorff ironicznie nazwał Giocondę "stara wampuka". Określenie to stosowane jest dla operowej parodii, pełnej niedorzecznych konwencji, stanowiącej pretensjonalny, banalny spektakl teatralny. W Giocondzie, jak w typowym melodramacie, romansowa akcja służy ukazaniu różnorodności i intensywności ludzkich dramatów. Muszę przyznać, że mimo absurdalnego libretta, muzyka Ponchiellego urzeka melodyjnością i głęboką pasją. Kompozytor po mistrzowsku muzycznie opracował zarówno partie solowe, jak i zespołowe. Opera daje też szerokie pole do popisu dla reżyserów oraz scenografów. Stylistycznie można ją umiejscowić pomiędzy grand opera Giacomo Meyerbeera, a rodzącym się weryzmem. Jedną z trudności w jej wystawianiu jest konieczność zaangażowania 6 znakomitych odtwórców partii solowych, między innymi dramatycznego sopranu, tenora typu spinto, mezzo, barytona, basa i kontraltu.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART