GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościŚpiewy dobiegające z głębi dziejów – Misteria-Paschalia 2024
Strona 2 z 2
Poza chasydzką pieśnią po hebrajsku do Psalmu 51 Czyste serce stwórz we mnie (Lév tahor), a więc należącą do kręgu aszkenazyjskiego, pozostałą część wieczoru wypełniła muzyka sefardyjska do tekstów hiszpańskich. W Kwitnącej róży (La rosa enflorece), od której tytuł wziął cały koncert, daje znać o sobie dyskretne zdobienie orientalne linii melodycznej głosu.
O wiele bardziej rozbudowaną ornamentyką odznaczała się Buenas noches (Dobrej nocy). Odziedziczonym po matce głosem o krystalicznym tembrze, choć o mniejszej mocy, Arianna Savall kreśliła charakterystyczne dla wschodniego śpiewu melizmaty.
Znaczna doza ekspresji emanowała z dwuśpiewu Adío, querida (Żegnaj, droga), zarówno pod względem wokalnym w interpretacji pary protagonistów, jak i instrumentalnym. Orientalnego kolorytu brzmieniowego dostarczały instrumenty perkusyjne, w tym tamburyn. Wraz z pozostałymi wysuwały się na pierwszy plan w ustępach, w których milkły śpiewy, w tym w kompozycji kastylijskiego króla Alfonsa X Mądrego, którego panowanie w trzynastym wieku cechowała tolerancja religijna, jakże różna od tytularnie katolickich następców. O odpowiedni nastrój zadbała Adriana Bystrzycka, dyskretnie obejmując bimę, w której występowali muzycy, oprawą świetlną w różnych tonacjach kolorystycznych z przewagą tych o ciepłym odcieniu. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |