opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




18 maj 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

37 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Ile Ibsena w Ibsenie Klaty?

Okazuje się, że wbrew pozorom całkiem sporo. W krakowskim Starym Teatrze po 8 latach wznowiono właśnie spektakl Jana Klaty Wróg ludu. Dramat Henrika Ibsena traktuje o bezkompromisowym idealiście, który z „przyjaciela ludu” staje się wrogiem publicznym miejscowej opinii, kiedy zwraca uwagę na zanieczyszczoną wodę w uzdrowisku, co zagraża jego dalszej egzystencji, skoro na niej opierała się cała jego dotychczasowa renoma. Ale, jak to z idealistami bywa, często stają się fanatykami i tyranami.

 

 Wrog ludu 1

 

W trzecim akcie dramatu bohater stwierdza bez ogródek: „Całe społeczeństwo musi być oczyszczone i zdezynfekowane” (ten wątek pominięto w krakowskim przedstawieniu), a w czwartym „Słuszność jest przy mnie i przy kilku jednostkach. (...) Tłum stanowi tylko surowy materiał, z którego my — najlepsi możemy dopiero wykształcić naród”. W piątym z kolei: „Wprawdzie co do tych rzeczy, nie jest lepiej na wolnym zachodzie. Tam także grasuje zwarta większość i liberalne pojęcia i wszystkie tym podobne diabelstwa”. Brzmi to groźnie, zwłaszcza z późniejszej perspektywy historycznej. Nie dziwi zatem, że wzięto go na sztandary w Trzeciej Rzeszy. W 1937 roku powstała ekranizacja tego dzieła w reż. Hansa Steinhoffa (rozpowszechniana również w przedwojennej Polsce), będąca krytyką, jak to wtedy określano, plutokracji Republiki Weimarskiej, a problem bohatera rozwiązywała interwencja nowego, narodowosocjalistycznego ministra, ponieważ akcja została przeniesiona do Niemiec. Również w omawianym przedstawieniu mamy do czynienia z odniesieniami do współczesności, zwłaszcza w parabazie, która pojawia się czas jakiś przed zakończeniem, gdy Krzysztof Chrząstowski, odtwórca tytułowej roli Doktora Stockmanna, zwraca się wprost do publiczności, nawiązując do aktualnej sytuacji w polityce, w mediach i w teatrze (konflikt w warszawskim Teatrze Dramatycznym). Przyznam szczerze, że wolę jednak, kiedy aktor przemawia tekstem dramatopisarza lub scenarzysty niż własnym, gdyż dość obco brzmi w całym kontekście. Do pewnego stopnia w inscenizacji Jana Klaty poświęcenie Doktora Stockmanna dla dobra sprawy, niezłomnie broniącego swego stanowiska za cenę utraty pozycji i źródeł utrzymania siebie i rodziny, przywodzić może ofiarę świeckiego Zbawiciela, skoro pojawia się gest dzielenia opłatkiem ze swymi przeciwnikami.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART