opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




18 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

37 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przypadek Żymełki

 

Oglądanie ponad godzinę scenicznych jednoczesnych zmagań takich postaci jak Katarzyna Kobro, Otto, Witkacy, Ryszard Siwiec, Karol Wojtyła, Władysław Strzemiński, Stańczyk, nie mówiąc już o wrześniowej dziewczynie, chłopcu na rowerze, człowieku z żelaza, tajniakach, robotnikach, sportowcach, ZOMO, i rzeźbach – to powód do galimatiasu, niezrozumienia i pytania, o co tu chodzi.

 

Przed laty we Wrocławiu, Teresa Kujawa utaneczniając Polonię Ignacego Jana Paderewskiego, usiłowała przedstawić … prawie całą historię Polski. Jeszcze wcześniej – w Krakowie tuż po wojnie – znana polska bosonóżka Krystyna Terra, dała dwugodzinny recital choreograficzny, podczas którego – jak napisał wtedy Stefan Kisielewski – „odtańczyła całą II wojnę światową”. Przy tej okazji warto przypomnieć Arturowi Żymełce, że balet polityczny zapoczątkowany przez Kurta Jossa, spektaklem Zielony stół, nie miał kontynuacji i wracanie do tego przynosi efekt, jakiego byliśmy właśnie świadkami na Festiwalu w Lądku-Zdroju, gdzie Pictures of Poland został pokazany i o dziwo dobrze przyjęty.

 

Stało się tak z dwóch powodów. Talent choreograficzny Artura Żymełki niezależnie od jego usiłowań treściowych objawił się – zresztą nie po raz pierwszy – bogactwem rozwiązań ruchowych, pięknem choreograficznych współdziałań w duetach, efektownych i błyskotliwych poczynaniach w momentach solowych, świetnie skomponowanych scenach zespołowych i atrakcyjną inscenizacją całości. Gdyby jeszcze było wiadomo o co chodzi!

Drugim, najważniejszym powodem dla którego spektakl ten może się podobać, jest jego wykonanie. Poziom tańczenia bytomskiego zespołu baletowego jawi się obecnie najwyższym, od kiedy go pamiętam, czyli od zawsze. Komplementując wszystkie tancerki i tancerzy wymienię tylko solistów, niektórych obarczonych kilkoma rolami, o czym dowiedzieliśmy się bardziej z drukowanego programu, a mniej ze sceny: Michalina Drozdowska, Paweł Popielecki, Alberto Pecetto, Douglas de Oliveira Ferreira (tę gwiazdę nosiłbym w lektyce, a nie wsadzał do zadań zespołowych!), Maciej Pletnia, Maryna Wiśniewska, Monika Niedżwiedzka, Rhaphael Molenaar, Karol Pluszczewicz. 

Słowem – brawo Balet Bytomski!

                                                                                   Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART