Galeria
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przypadek Żymełki
Strona 2 z 2
Oglądanie ponad godzinę scenicznych jednoczesnych zmagań takich postaci jak Katarzyna Kobro, Otto, Witkacy, Ryszard Siwiec, Karol Wojtyła, Władysław Strzemiński, Stańczyk, nie mówiąc już o wrześniowej dziewczynie, chłopcu na rowerze, człowieku z żelaza, tajniakach, robotnikach, sportowcach, ZOMO, i rzeźbach – to powód do galimatiasu, niezrozumienia i pytania, o co tu chodzi.
Przed laty we Wrocławiu, Teresa Kujawa utaneczniając Polonię Ignacego Jana Paderewskiego, usiłowała przedstawić … prawie całą historię Polski. Jeszcze wcześniej – w Krakowie tuż po wojnie – znana polska bosonóżka Krystyna Terra, dała dwugodzinny recital choreograficzny, podczas którego – jak napisał wtedy Stefan Kisielewski – „odtańczyła całą II wojnę światową”. Przy tej okazji warto przypomnieć Arturowi Żymełce, że balet polityczny zapoczątkowany przez Kurta Jossa, spektaklem Zielony stół, nie miał kontynuacji i wracanie do tego przynosi efekt, jakiego byliśmy właśnie świadkami na Festiwalu w Lądku-Zdroju, gdzie Pictures of Poland został pokazany i o dziwo dobrze przyjęty.
Stało się tak z dwóch powodów. Talent choreograficzny Artura Żymełki niezależnie od jego usiłowań treściowych objawił się – zresztą nie po raz pierwszy – bogactwem rozwiązań ruchowych, pięknem choreograficznych współdziałań w duetach, efektownych i błyskotliwych poczynaniach w momentach solowych, świetnie skomponowanych scenach zespołowych i atrakcyjną inscenizacją całości. Gdyby jeszcze było wiadomo o co chodzi! Drugim, najważniejszym powodem dla którego spektakl ten może się podobać, jest jego wykonanie. Poziom tańczenia bytomskiego zespołu baletowego jawi się obecnie najwyższym, od kiedy go pamiętam, czyli od zawsze. Komplementując wszystkie tancerki i tancerzy wymienię tylko solistów, niektórych obarczonych kilkoma rolami, o czym dowiedzieliśmy się bardziej z drukowanego programu, a mniej ze sceny: Michalina Drozdowska, Paweł Popielecki, Alberto Pecetto, Douglas de Oliveira Ferreira (tę gwiazdę nosiłbym w lektyce, a nie wsadzał do zadań zespołowych!), Maciej Pletnia, Maryna Wiśniewska, Monika Niedżwiedzka, Rhaphael Molenaar, Karol Pluszczewicz. Słowem – brawo Balet Bytomski! Sławomir Pietras |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |