opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

48 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Co ukraińskie nie jest mi obce

Moja wizyta we Lwowie zbiegła się z 30-tą rocznicą odzyskania niepodległości tego narodu. Dziwne były i są jego losy. Obecnie na ulicach słyszy się o wiele mniej języka rosyjskiego i polskiego. Natomiast język ukraiński nie wolny jest od takich właśnie naleciałości, w dodatku z domieszką niemczyzny z czasów galicyjskich. Odświętnie spacerujących lwowian cechuje elegancja, serdeczność, uroda młodzieży i widoczny optymizm, mimo sytuacji politycznej i ekonomicznej nie do pozazdroszczenia. Przed gmachem Teatru Wielkiego od rana do wieczora na plenerowej estradzie trwają imprezy muzyczne dzięki nagłośnieniu słyszane w całym śródmieściu, którego ulice po odzyskaniu niepodległości zmieniły nazwy najpierw z polskich potem rosyjskich, na ukraińskie. 

Wspaniały polski gmach operowy zbudował przed stu dwudziestu laty poznański architekt Zygmunt Gorgolewski i do dziś trudno usunąć z niego polskie ślady, włącznie z kurtyną Henryka Siemiradzkiego. W jego bogatej historii królowali polscy śpiewacy na czele z Sembrich-Kochańską, Bandrowskim, Korolewicz-Waydową, Myszugą, Oleską, Didurem, Lachowską, Mannem, Zboińską-Ruszkowską, Florjańskim, Dębicką, że pozostanę tylko przy czołowych nazwiskach.

 

Salomea Kruszelnicka – obecna patronka tego Teatru swą operową karierę zawdzięczała Warszawie, gdzie święciła tryumfy na początku ubiegłego stulecia i po latach kariery włoskiej znalazła się w rodzinnym Lwowie, pełna graniczących z nacjonalizmem ukraińskich sentymentów. Trudno się temu dziwić. To społeczeństwo wciśnięte na przemian w dominację polską i rosyjską ciągle poszukiwało – i czyni to do dzisiaj – swej narodowej tożsamości, ukraińskich symboli i rdzennych pierwiastków własnej kultury. Dotyczy to zwłaszcza literatury, poezji, muzyki, a w dziedzinie opery takich tytułów jak: Nokturn, Taras Bulba, Noc Bożego narodzenia, Natalka-Połtawka (Łysenko), Zaporożec za Dunajem (Artemowski), Karmeliuk (Kostenko), Złoty diadem (Latoszyński), Duma czarnomorska (Potocki). Ciągle występujące współcześnie polsko brzmiące nazwiska, ilość polskich grobów na Cmentarzu Łyczakowskim, liczne pomniki kultury, ulice, gmachy, kościoły i tablice przypominające o polskiej przeszłości tej ziemi, powodują tu i ówdzie nacjonalistyczne ciągoty i niechęci.

 

W dniach obchodów 30-lecia odzyskania niepodległości obejrzałem na poranku w lwowskim Teatrze Wielkim Natalię Połtawkę, uroczą śpiewogrę na ukraińskich motywach narodowych z piękną muzyką Mikoły Łysenki.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART