opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




28 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

126 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Odwołać bez podania przyczyn

W finale konkursu w wykonaniu solistów chóru i orkiestry Teatru Wielkiego „z podwójnym drzewem” (sic!) jako gość specjalny ma wystąpić Małgorzata Walewska. Jest to jedyny powód, dla którego pofatygowałbym się na ten konkurs, aby obejrzeć tę pokaźnych rozmiarów operową divę w roli skąpego, chciwego, brzydkiego i starego łódzkiego Żyda.

Podziwiam państwa Pendereckich, że znaleźli czas na jurorowanie takiej niedorzeczności. Podejrzewam, że zadziałał tu autor konkursowego pomysłu Krzysztof Korwin-Piotrowski podający się za krewnego Kompozytora. Ale – jak mówi stare teatralne przysłowie – nie moje małpy, nie mój cyrk!

Zastanawiam się, po co łódzkiej Manufakturze opera na tak mało interesujący temat? Po co Teatrowi Wielkiemu inicjowanie dzieła nie dającego szans na frekwencję, zainteresowanie publiczności i sukces artystyczny? Czy nie lepiej wydawane na to pieniądze przeznaczyć na nową inscenizację Raju utraconego Krzysztofa Pendereckiego, które po dwudziestu kilku latach od premiery warszawskiej moglibyśmy znów obejrzeć, a w Łodzi nie widziano tego arcydzieła nigdy.

Na bardziej jeszcze kuriozalny pomysł wpadła Iwona Pasińska, nowa dyrektorka Polskiego Teatru Tańca. Za pomocą internetu namawia mianowicie do zgłaszania kandydatów, chcących zrealizować w kierowanym przez siebie teatrze premierę, jaką tylko będą chcieli.

Nie mam ani sił, ani ochoty na omawianie tego idiotycznego projektu. Powtórzę tylko już nieraz prezentowaną diagnozę, że tego typu artystyczne inicjatywy nie powinny być finansowane z kasy państwowej. Wystarczyłyby dotacje celowe, gwarantujące co najmniej zdrowy rozsądek, jeśli już nie pożądany sukces na scenie. Grupy artystyczne nie wykazujące inwencji i pomysłowości, a poziomem swych umiejętności zbliżone do zespołów świetlicowych, niechby szukały własnych źródeł utrzymania i sponsorów akceptujących taką właśnie egzystencję w sztuce.

W ostatnim akapicie nawołującym do konkursu dyr. Pasińska pisze: „Przewiduje się odwołanie konkursu bez podania przyczyn”.

Uważam, że jest to jedyne honorowe wyjście dla przytoczonych wyżej łódzkich i poznańskich inicjatyw. Ich autorzy ruszyli bowiem konceptem, jak martwa krowa ogonem.

                                                                      Sławomir Pietras 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART