opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




24 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 613-37.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

52 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Strzelano w La Scali

Zjawiskiem, które ratowało to całe nieporozumienie był wysoki poziom muzyczny wykonania pod dyrekcją Fabio Luissiego, którego kariera najpierw pianisty - korepetytora, ucznia Adama Harasiewicza, a potem dyrygenta prowadziła przez Graz, Wiedeń, Lipsk, Szwajcarię, Drezno,  następnie debiut w Metropolitan (2005), Kopenhagę, Zurych, Florencję i Dallas. Wielka kariera, wybitna kompetencja i wspaniały talent. 

 

Gorzej było z obsadą. Marina Rebeka, aktualnie pierwsza gwiazda La Scali posiada głos o za małym wolumenie, aby śpiewać księżniczkę Helenę, tu zdegradowaną do postaci jakiejś wojennej ofiary, przypominającej mi sylwetkę filmową naszej młodej Teresy Lipowskiej. W roli tej w roku 1951 triumfalnie debiutowała w La Scali sama Maria Callas, grając księżniczkę z prawdziwego zdarzenia. Rebeka swym chłodnym i szklistym głosem zaśpiewała ujmująco tylko słynne Bolero, otwierające akt V i otrzymała zasłużoną porcję braw. Simon Lim jest bardzo dobrym śpiewakiem, ale basem o zbyt lirycznym brzmieniu dla wokalnego wyrażenia partii Procidy. Najlepiej wypadł w roli Guido de Monforte baryton Roman Burdenko, solista Teatru Maryjskiego w Petersburgu, który swym pięknym głosem pokonał – mimo wszystko – silną międzynarodową konkurencję.

 

W partii Arriga obsadzony został interesujący młody tenor Matteo Lippi, swą sylwetką i ubiorem do złudzenia przypominający Wladymira Zełenskiego. Obok scen batalistycznych, żołnierzy w mundurach gotowych na III wojnę światową, armaty, czołgu i pojazdów pancernych, była to jeszcze jedna aluzja do tego, co świat obecnie przeżywa na jawie. Ale odgrywanie tego na scenie operowej jest po prostu sporą niestosownością.

 

W Polsce Nieszpory sycylijskie grane były tylko jeden raz w marcu 1935 roku w Poznaniu (jedynie pięć spektakli). Młody Bernard Ładysz zaśpiewał Procidę w Palermo po wygraniu Konkursu w Vercelli, a Wiesław Ochman poprzez Paryż przebojowo wdarł się rolą Arriga do Metropolitan. Ze strony polskiej to byłoby wszystko.

 

Dodam jeszcze, że po ostatniej Carmen, Nabucco Traviacie kolejnym wybrykiem reżyserskim w La Scali są właśnie Nieszpory sycylijskie. W ten sposób rozpoczął swą kadencję nowy dyrektor Alexander Pereira, przybyły do Mediolanu z Zurychu. Na Zachodzie dyrektorzy scen operowych zmieniają się zbyt często. U nas dyr. Waldemar Dąbrowski od lat pozwala na wybryki reżyserskie, ale trzyma się mocno. Mnie to cieszy. Oczywiście to drugie, nie to pierwsze.

                                                                     Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART