Galeria
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Dziwne koleje losu polskich oper współczesnych (1)
Strona 5 z 8
Jednak największą sławę z naszych oper zyskał Król Roger Karola Szymanowskiego (1882-1937) do tekstu Jarosława Iwaszkiewicza. Józef Kański napisał, że: „Król Roger jest operą niezwykłą. Niezwykły był już sam poczęty w wyobraźni kompozytora i z mistrzostwem przez Jarosława Iwaszkiewicza zrealizowany pomysł libretta, które czyniąc miejscem akcji średniowieczną Sycylię, splata atmosferę surowego ascetyzmu wczesnego chrześcijaństwa z barwnym i tajemniczym światem kultury arabsko-bizantyjskiej oraz z kultem wysublimowanego erotyzmu i radości życia”. Opera miała swoją prapremierę 19 czerwca 1926 roku w Operze Warszawskiej, reżyserował Adolf Popławski, autorem dekoracji był Wincenty Drabik, dyrygował Emil Młynarski. Partię Rogera śpiewał Eugeniusz Mossakowski. „Piękne są dekoracje Drabika, w pierwszym akcie. Ale właściwym dekoratorem w Królu Rogerze jest orkiestra, której uznanie należy się co najmniej w równym rzędzie z aktorami. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |