Galeria
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Dziwne koleje losu polskich oper współczesnych (1)
Strona 4 z 8
Drugi raz mogli prascy melomani poznać dzieło I. J. Paderewskiego dopiero 14 września 2017 roku podczas jego wykonania koncertowego. Wracając do początków scenicznej historii Manrunależy wspomnieć o premierach w Kolonii (1 styczeń 1902), Zurichu (30 stycznia 1902), Nowym Jorku (Metropolitan Opera – 14 luty 1902 roku, z udziałem Marcelli Sembrich i Aleksandra Bandrowskiego). Zespół MET prezentował operę podczas gościnnych występów w Filadelfii, Bostonie, Chicago, Baltimor i Pittsburgu.
Jeszcze tylko odnotowano premiery w Moskwie – 11 stycznia 1904 roku oraz Kijowie – 30 stycznia tego samego roku. W tym miejscu kończą się zagraniczne premiery Manru, a i na polskich scenach opera od dawna pojawia się rzadko. Znacznie bardziej popularna okazała się opera Eros i Psyche Ludomira Różyckiego z librettem Jerzego Żuławskiego, którą po prapremierze we Wrocławiu w 1917 roku, grano z powodzeniem w wielu miastach Europy: Brema (1919), Stuttgart, Osijek (1920), Lublana i Sztokholm (1936). Oczywiście prezentowano ją również na polskich scenach: Warszawa, Poznań, Lwów, po II wojnie Wrocław. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |