Galeria
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Dziwne koleje losu polskich oper współczesnych (1)
Strona 2 z 8
Tę ostatnią operę wystawiono również w Lyonie (Grand-Théâtre – 1862), Madrycie (Teatro Real – 1863). I tu ciekawostka – opery Poniatowskiego nie były grywane w Polsce. Dopiero w 2011 roku w Filharmonii Krakowskiej zaprezentowano koncertową wersję Pierre de Médicis.
Pięć lat później, 9 lipca 2016 w tej samej formie i w tym samym miejscu zaprezentowano Desiderio, którego wersja sceniczna pojawiła się na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu 20 października 2018 roku. W obu przypadkach wykonania i premiera okazały się interesującym doświadczeniem. Niemal bezpośrednio po sukcesach oper Poniatowskiego nastały lata Ludwika Grossmana (1835-1915). Jego operę Duch wojewody, której prapremiera miała miejsce na scenie Opery Warszawskiej w 1873 roku, wystawiano z powodzeniem w Wiedniu i Petersburgu (1877), Grazu, Bremie, Berlinie (1884). Wcześniej kompozytor zabiegał o wystawienie swojej opery Rybak z Palermo w Paryżu, co ponoć udało się zrealizować w 1867 roku. Sukcesy oper Poniatowskiego i Grossmana poprzedziły sukcesy dzieł Franciszka Mireckiego (1791-1862), którego opera Cornelio Bentivoglio wystawiona w mediolańskiej La Scali w 1844 roku, była pierwszą polską operą wystawioną w tym legendarnym teatrze. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |