GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości21 opus Chopina i wiek XXI
Strona 2 z 2
Po przerwie okazało się jednak, że wrażliwości Artema Jasynśkiego bliższą wydaje się pozostawać współczesna estetyka, w tym przypadku II Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara. Ujawniło się to już w otwierającym Largo funebre, z obsesyjnie powracającym dźwiękiem basowym.
W drugim ogniwie – Allegro tempestoso – wykazującym najdalej idące zbieżności z wcześniejszym Koncertem klawesynowym Henryka Mikołaja Góreckiego, co swego czasu uznawałem za wyjątkowe zuchwalstwo, mam pretensję do dyrygentki Katarzyny Tomali-Jedynak, iż nie zadbała o należyte wyważenie proporcji dynamicznych, tak że dźwięk fortepianu całkowicie gubił się w ostinato smyczków i kotłów.
Pięcioczęściowa Sinfonietta assortita z koncertującą trąbką Krzysztofa Słowińskiego odznacza się dominacją czynnika motorycznego. Rozpoczyna ją wszakże solo trąbki o hejnałowej melodyce. Powraca ona w kolejnych ogniwach, by szczególnie znaczącą rolę odegrać w czwartej części o wybitnie melancholijnym rysie, choć jej dźwięki dobiegają zza kulis, a ich ekspresję wzmaga pod koniec tłumik. Z kolei finał przybiera znamiona folklorystyczne, z motywem krakowiaka przebijającym na moment spoza gęstej faktury, współtworzonej pod koniec i przez zbyrkadełka przytroczone do butów pierwszych skrzypków. W solowej partii trąbki z najlepszej strony dał się poznać Ostap Popowycz, z równym powodzeniem wykonując ustępy lirycznej natury, jak i te o bardziej wirtuozowskim zacięciu. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |