GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościTheatrum barokowe – NDI Sopot Classic
Strona 2 z 2
Wolałbym też posłuchać utworów instrumentalnych Vivaldiego w wersji integralnej, a nie wybranych fragmentów. Jakub Józef Orliński reprezentuje już kolejne pokolenie kontratenorów. Odznacza się wzorowym ustawieniem głosu i jego wyrównanym brzmieniem w obrębie właściwej dla siebie skali. Szczególnie ujmuje słuchaczy kształtowaniem frazy w ustępach kantylenowych Sovvente il sole w Uwolnionej Andromedzie RV 117 oraz śpiewem legato w Dove sei amato bene z Haendlowskiej Rodelindy HWV 19.
To także cieniowanie natężenia głosu, w tym filowanie czyli ściszanie, wymagające szczególnych umiejętności technicznych w przypadku falsetystów. W rozbudowanych, improwizowanych kadencjach do arii z oper George'a Fridericka Haendla: Cielo ingiusto tytułowego Ptolomeusza, króla Egiptu HWV 25 i Nirena Se in fiorito ameno prato z Juliusza Cezara HWV 17 wprowadził dodatkowe ozdobniki, a nawet anachroniczne koloratury, należące już do następnej epoki bel canta.
Jak wielu kontratenorów, odczuwających „kompleks Farinellego“, wielokrotnie schodził do rejestru piersiowego. Śpiewak ten odznacza się wielką kulturą wokalną, stąd może zabrakło mi większej dozy brawury typu furioso w Venti turbini, arii tytułowego Rinalda HWV 7George'a Fridericka Haendla. Orliński jest artystą uprawiającym różne dziedziny sztuki, w tym breakdance. Uzupełnił o niego swój występ w roli Sobowtóra Orfeusza w Eurydyce Matthew Aucoina na scenie nowojorskiej Metropolitan Opera, której wysłannikiem stał się na sopockim festiwalu, zwiastując pojawienie się na nim czołowego sopranu z tego teatru. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |