GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Simon Boccanegra” Verdiego w Opéra Royal de Wallonie w Liège
Strona 3 z 4
Niebagatelną rolę odgrywa zjawiskowa reżyseria świetlna Johna Bishopa, ciekawie wykorzystująca kontrasty pomiędzy światłem i cieniem, ciepłymi barwami intymnego wnętrza i zimną poświatą, w której rozgrywają się emanujące przemocą i budzące grozę epizody zbiorowe. To właśnie w tej rozległej przestrzeni oscylują konfrontujący się z przeciwnościami losu i podłymi ludźmi bohaterowie.
Zaś ukazana w głębi, pod sklepieniem złowieszczego nieba, perspektywa morska dodatkowo wzmaga poczucie zagrożenia, pochodzącego również ze strony natury. Do tego dochodzą jeszcze zaprojektowane przez Fernanda Ruiza kostiumy, rozpięte stylistycznie pomiędzy renesansem i latami trzydziestymi dwudziestego wieku, które niezbyt chwalebnie zapisały się w historii współczesnych Włoch.
Mocną stroną nowej realizacji w belgijskim Liège jest wysoki poziom obsady solistów, z pochodzącym z Rumunii Georgem Peteanem w roli tytułowej na czele. Mamy tu do czynienia z verdiowskim barytonem z prawdziwego zdarzenia, elektryzującym intensywnością i siłą brzmienia, ale - tam gdzie trzeba - również zdolnym do bardziej intymnych akcentów. Mający z woli kompozytora zaledwie dwie solowe sceny Petean potrafi ukazać ewolucję sytuacji i psychologii swojego bohatera, od niewyróżniającego się korsarza do przejmującego władzę przywódcy. Ewolucji takiej nie przechodzi natomiast Jacopo Fiesco, ojciec Marii, którego doskonały włoski bas Riccardo Zanellato przedstawia jako postać monolityczną, symbolizującą niewzruszony porządek społeczny. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |