GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościAlla polacca
Strona 2 z 2
Niekiedy i rywalizacja pomiędzy kawalerami o względy tej samej piękności może zostać przełożona na taneczne pas. Z kolei w pierwszym krakowiaku dochodzi do naruszenia stanowego decorum, skoro jedną z par stanowią włościanin i szlachcianka, a przecież ustawę Andrzeja Zamoyskiego z 1776 roku, dopuszczającą małżeństwa pomiędzy nimi, odrzucono bez procedowania.
W świecie tego przedstawienia zdaje się wszakże panować hasło z Psalmu miłości Zygmunta Krasińskiego: „Jeden tylko, jeden cud; Z szlachtą polską – polski Lud“. Do niektórych układów dyskretnie wprowadzono klasyczne figury jak entrechat w prologu czy piruety kreślone w pierwszym oberku.
Daleko posuniętą stylizacją odznacza się również salonowy odpowiednik kozaka, w którym solowa rola przypadła Filipowi Świeczkowskiemu, a numer specjalnie został wprowadzony dla zaznaczenia historycznych związków z Ukrainą i obecną z nią solidarnością. Osobiście przesunąłbym natomiast melancholijny Polonez z Moniuszkowskiej Hrabiny do sekwencji zatytułowanej Pożegnanie ojczyzny, w której znakomicie uzupełniałby się z tym Michała Kleofasa Ogińskiego, który opatrzono takim właśnie tytułem. Romana Agnel, autorka choreograf z Leszkiem Rembowskim, wyznaczyła mu natomiast inne miejsce z uwagi na jego salonowe opracowanie w jednym z historycznych układów, który posłużył za źródło inspiracji. Widowisko ma stanowić argument w promocji wpisania Poloneza na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |