GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościRap prawdę ci powie
Strona 2 z 2
Powinien również nauczyć się podczas rapowania wzbogacać swój przekaz wyrazistą mową ciała, rytmicznym tańcem przykuwającym uwagę odbiorców. W filmie, który wyreżyserował według własnego scenariusza Nabil Ayouch dużą rolę odgrywa oczywiście opracowanie muzyczne rapowanych wierszyków układanych przez młodzież. Tu tradycyjnie obowiązuje monotonny podkład głównie perkusyjny, albo np. wzmocnone mikrofonami perkusyjne chrząkanie i cmokanie.
Twórcy filmu wykorzystują jednak także wzbogacane elektronicznymi efektami lub nawet fortepianem produkcje muzyczne Mika i Fabiena Kourtzera, które przybierają rozmaite formy. Najczęściej do śpiewnie deklamowanego rapu (na jednej wysokości) dołącza się rodzaj melodyjnego quasi basso continuo, na różnych instrumentach lub z orkiestrą. Ów swoisty akompaniament czerpie zarówno z tradycyjnego, religijnego śpiewu muezzina, jak i z komercyjnej muzyki rozrywkowej.
Wspomniane już przeze mnie sceny alegoryczne tańczącej i śpiewającej młodzieży (tutaj zatrudniono nawet choreografa Khalida Benghriba) czynią z filmu Rytmy Casablanki coś na kształt musicalu kojarzącego się z filmową wersją West Side Story. Film Nabila Ayoucha, Marokańczyka urodzonego w Paryżu, a dziś mieszkającego w Casablance, był prezentowany na festiwalu w Cannes. Jest umiarkowanie odważny w formułowaniu postulatów i budzi również odruchy sceptyzymu swoim społecznym zaangażowaniem. Jeden z komentatorów napisał: „Przyjechał sobie pan reżyser z Paryża i jedną zrzynką ze Stowarzyszenia Umarłych Poetów rozwiązał problemy społeczne państw arabskich”. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |