Przegląd nowości

Sztuka włókna - tkaniny które mówią

Opublikowano: czwartek, 12, maj 2022 22:01

W salach wystawowych Oddziału Warszawskiego Związku Polskich Artystów Plastyków otwarto po raz ósmy wystawę Triennale Sztuka Włókna. Wydarzenie zapoczątkowano w roku 2000 z inicjatywy prof. Stanisława Trzeszczkowskiego, długoletniego Przewodniczącego Sekcji Tkaniny przy Okręgu Warszawskim ZPAP, zmarłego w maju 2016. Obecnej wystawie towarzyszy już po raz drugi konkurs im. prof. St. Trzeszczkowskiego. Fundatorem nagród było Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kuratorką wystawy została obecna przewodnicząca Sekcji Tkaniny Joanna Lohn-Zając natomiast nagrody przyznało jury pod przewodnictwem Aliny Bloch – artystki plastyka, kuratorki Galerii Forma w Warszawie. W skład jury wchodzili też Zygmunt Łukasiewicz – artysta plastyk, wykładowca ASP oraz Przemysław Cepak – historyk sztuki, twórca marki Splot. Jury przyznało trzy nagrody główne oraz trzy wyróżnienia. Otrzymali je: 

 

Wlokno 1

 

I Nagroda Anna Hlebowicz za pracę Kompozycja nr 6

II Nagroda Izabela Walczak za pracę Neptis rivularis

III Nagroda Jolanta Rudzka-Habisiak za pracę Lemon z cyklu Monotony

 


 

Wyróżnienia otrzymali:

Dorota Taranek za pracę Imago Olivetum

Teresa Rucińska za pracę Dorota Niebieska

Barbara Pierzgalska za pracę Zmiana podyktowana nową sytuacją.

 

Wlokno 2

 

W wystawie Sztuka Włókna wzięło udział 65 artystów, głównie kobiet, należących do kilku pokoleń i prezentujących różne postawy artystyczne, stosujących też różne techniki i materiały dające się zakwalifikować do szeroko pojętego artystycznego kształtowania materii zbudowanej z włókien. Mamy więc na ekspozycji klasyczne gobeliny czy kilimy, są też autorskie kompozycje splotowe, jest malarstwo na jedwabiu, ale także liczne eksperymenty z pogranicza różnych dziedzin sztuk pięknych. Artyści warszawscy niejednokrotnie święcili już międzynarodowe triumfy, zdobywali też nagrody i wyróżnienia na wystawach i konkursach krajowych. Co ważne – poszczególne prace umieszczone na wystawie nie są jedynie głosem w dziedzinie techniki splotów i estetycznego wyrazu, ale niosą konkretny przekaz, ukazują rozmaite idee i refleksyjne podejście do świata, który nas otacza. Artyści nie są przecież obojętni na zachodzące wydarzenia, na ich nieoczekiwane czy wręcz tragiczne skutki. Oglądając np. wyróżnioną pracę Barbary Pierzgalskiej Zmiana podyktowana nową sytuacją łączącą różne materiały, tkaninę i papier, nie można się pozbyć wrażenia, że nawiązuje ona do obrazów wojny, która toczy się na Wschodzie Europy.


Podobne skojarzenia wywołuje gobelin Monique Lehman Yellow/Blue odnoszący się do narodowych barw Ukrainy. Sens pracy Marii Jełowickiej Pokonamy każdą agresję uderza mocno kolorem I choć jest zdecydowanie abstrakcyjna nasuwa podobne skojarzenia. Eksperymentalna praca Magdaleny Piwko Portret pandemiczny i wiąże się z groźną epidemią, jest zbudowana z papierowych rurek wykonanych z kolorowych gazet. Eksperymentalnych, nietypowych sposobów podejścia do istoty włókna można znaleźć na wystawie dużo więcej, co często autor-artysta określa dosyć pojemnym terminem – technika własna.

 

Wlokno 3

 

Do takich należy praca Małgorzaty Buczek-Śledzińskiej Dwie zasady korespondencji 2019 cd. wykonana z absolutnie unikalnego roślinnego papieru ręcznie czerpanego, na którym autorka wyhaftowała znaczki z daleka przypominające litery. Owym listom włożonym do pokaźnych rozmiarów kopert można przypisać najrozmaitsze znaczenia, co jest niezbywalnym przywilejem dzieła sztuki. Wystawa artystów działających w Sekcji Tkaniny, którą można oglądać do końca maja, przynosi wiele rozmaitych emocji i znaczeń, które dodatkowo wzbogacają imrezy towarzyszące – podczas Nocy Muzeów, a także oprowadzanie kuratorskie i spotkanie z twórcami. Warto wybrać się na Mazowiecką i zobaczyć.

                                                                            Joanna Tumiłowicz