Przegląd nowości

Msza słowiańska Papandopulo

Opublikowano: poniedziałek, 09, maj 2022 20:14

Msza chorwacka d-moll op. 86 Borisa Papandopulo do pewnego stopnia, odwołując się do słowiańskiej liturgii, stanowi tamtejszy odpowiednik Mszy głagolskiej Leoša Janačka. A także Mszy Piotrowińskiej B-dur Stanisława Moniuszki do polskiego przekładu Justyna Wojewodzkiego. U Papandopulo ponad miarę rozbudowane są skrajne ogniwa: Kyrie, czyli w tej wersji Gospode, pomiluj,oraz Agnus Dei, a więc Jaganjče Božji.

 

Filharmonia Krakowska 152

 

Szczególnie efektownie ukształtowane zostały natomiast: kontrapunktyczne zwieńczenie Glorii (Slava) oraz imponująca fuga na koniec Credo (Vjerovanje). Z kolei w Sanctus (Svet) i w Benedictus (Blagosloven) zastosowana została polichóralność. Ponadto w Kyrie i w Agnus Deidaje znać o sobie koloryzowanie głosów solistów: sopranu i tenora.

 

Filharmonia Krakowska 153

 

Wszystko to tonie jednak w zalewie retorycznego pustotonia. Mimo znacznego wysiłku włożonego przez Chór Filharmonii Krakowskiej i prowadzącego go z wielką pieczołowitością Alaksandara Chumały, który ukończył również dyrygenturę chóralną, nie udało się uniknąć mielizn wynikających z niewystarczającej inwencji samego kompozytora, któremu do Janačka daleko.

                                                                        Lesław Czapliński