GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystkie punkty programu prowadzą do Maliszewskiego
Strona 1 z 2
Również dyrygent i orkiestra najwięcej uwagi poświęcili i starań włożyli w przygotowanie drugiej części sobotniego koncertu Filharmonii Krakowskiej, którą wypełniła forma o potężnym zakroju jaką jest I Symfonia g-moll op. 8 Witolda Maliszewskiego. Do historii polskiej muzyki przeszedł głównie jako profesor swego słynniejszego imiennika – Witolda Lutosławskiego.
A przecież sam był kompozytorem zasługującym na częstsze zagoszczenie w polskim repertuarze filharmonicznym. Wspomniany utwór to kawał solidnej roboty kompozytorskiej, opartej na mocnych fundamentach sztuki kontrapunktu i mistrzowskiego opanowania instrumentacji, a także znacznej inwencji tematycznej. Przeglądają się w nim i rywalizują o prymat dwie szkoły: rosyjska oraz niemiecka. A więc rozlewność melodyki z dyscypliną architektoniczną, w tym przetworzeniową.
Pierwszy, mocno zarysowany temat Allegra sostenuto punktowany jest przez uporczywe pizzicato niskich smyczków, drugi z fletem jest bardziej lirycznej natury. W ramach pracy tematycznej wspomniane ostinato podejmują instrumenty dęte. Scherzo, rozpędzone niczym perpetuum mobile, przywodzi na słuch te Brucknerowskie, a więc inspiracji artysta nie czerpał wyłącznie z kręgu wzorów konserwatorium petersburskiego, w którym studiował u Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, któremu zadedykował tę symfonię. W finale Allegro grazioso pojawia się temat ludowy, przywołany bezpośrednio w określeniu tempa. W uszach bardzo mi współgrał z tym dotyczącym maslenicy z o prawie dekadę późniejszej Pietruszki Igora Strawińskiego. Prawdopodobnie obydwaj czerpali z tego samego źródła folklorystycznego. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |