opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

61 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Korolewicz-Waydowa na postumencie

 

Mimo znaczących osiągnięć artystycznych, sukcesów kadrowych i repertuarowych, czas ten zdominowany został przez spektakle operetkowe, które trzeba było grać dla ratowania finansów. Przed laty pytałem o to między innymi Jerzego Waldorffa, który tak właśnie zapamiętał drugą dyrekcję Korolewicz-Waydowej. Wiedzę o życiu, osobowości, karierze i dokonaniach tej niezwykłej postaci polskiego teatru operowego czerpałem także ze wspomnień artystów, którzy bezpośrednio mieli z nią do czynienia: Wanda Wermińska, Zygmunt Latoszewski, Barbara Kostrzewska, Witold Łuczyński, Loda Halama, Karol Urbanowicz, Maria Fołtyn – oto niektórzy z nich.

 

Po wojnie, którą Korolewicz-Waydowa przeżyła w ciężkich warunkach okupowanej i powstańczej Warszawy, środowisko operowe uczciło ją dwoma uroczystymi jubileuszami; w Krakowie (1947) i w Warszawie (1955). Ten ostatni odbył się podczas spektaklu Halki dyrygowanym przez Waleriana Bierdiajewa, a śpiewanej przez Marię Fołtyn. Ona to właśnie po Korolewicz-Waydowej odziedziczyła obsesyjny kult dla Moniuszki, jego postaci, twórczości i szczerego patriotyzmu. Podczas tego ostatniego jubileuszu sędziwa i chora niegdysiejsza wybitna Halka kilka miesięcy przed śmiercią krzyczała ze sceny: „Postawcie Moniuszce pomnik w Warszawie!”. Stało się to dopiero przed gmachem odbudowanego Teatru Wielkiego, gdzie Ojciec Polskiej Opery Narodowej stoi na postumencie tyłem do okien dyrekcyjnych gabinetów. Życzę dyr. Dąbrowskiemu, aby patrząc na Moniuszkę zebrał siły i wznowił po kilkudziesięciu latach obszerny pamiętnik Janiny Korolewicz-Waydowej, napisany z pasją i oczywistym subiektywizmem, przepełniony barwną panoramą polskiej sztuki operowej od przełomu ubiegłych stuleci, aż po połowę XX wieku. Zgodnie z wymogami czasów, w których pod koniec życia przyszło jej żyć w Polsce Ludowej, chwali Związek Radziecki, krytykuje przedwojenną sanację, nawołuje do tworzenia sztuki operowej dla szerokich mas i na swój sposób (a jakże!) stara się być postępowa.

 

W swym bogatym, pracowitym, choć pechowym życiu zaśpiewała aż 69 tytułów operowych, od koloratury, liryki, włoskiego bel canta, spektakli wagnerowskich, aż po kanon repertuaru narodowego, z operami i pieśniami Stanisława Moniuszki na czele. Niechże więc Jej popiersie ozdabia Teatr Wielki w Warszawie, a my miejmy obowiązek nie zapominania o tej wielkiej postaci. 

                                                                              Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART