opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




18 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

26 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Kwartety Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu Kwartetu Śląskiego

Pierwsze dwa Kwartety reprezentujące okres eksperymentów sonorystycznych w twórczości Pendereckiego charakteryzują się niekonwencjonalnym brzmieniem, przy czym w I Kwartecie mieszają się ze sobą tradycyjne elementy techniki gry jak pizzicato, con legno, sul ponticello z bardziej wyrafinowanymi szmerowo-perkusyjnymi efektami, wywołanymi zastosowaniem uderzeń płaską dłonią lub palcami jednej lub kilku strun, a także korpusu instrumentu, wykorzystaniem ćwierćtonów itp., podczas gdy w II Kwartecie obok podobnych brzmień kompozytor szukał nowych możliwości brzmieniowych, rezygnując z dominacji efektów perkusyjnych na rzecz bardziej wysublimowanych brzmień flażoletów, glissand i quasi melodyjnej struktury, podkreślonej smyczkowaniem. Zagęszczanie i rozrzedzanie przebiegów poparte zmienną dynamiką, gdzie pianissimo graniczy z ostrymi dysonansowymi akordami, zapewnia utworowi specyficzną aurę. Powstały w 1988 roku nienumerowany Kwartet smyczkowy Der unterbrochene Gedanke (Przerwana myśl– K.R.B), to „okazjonalna” nieco ponad dwie minuty trwająca miniatura poświęcona pamięci Arno Volka, przyjaciela  Pendereckiego, muzykologa i wydawcy jego dzieł. W tej krótkiej kompozycji Penderecki posłużył się bardziej tradycyjnymi środkami w porównaniu z zastosowanymi w dwóch pierwszych kwartetach. Instrumentaliści korzystają w niej głównie z gry arco, o przejrzystości utworu decydują odcinki solowe, przegradzane współdziałaniem dwóch, trzech lub wszystkich instrumentów. Po pewnym ożywieniu z dwoma ostrymi dysonansowymi akordami i czymś w rodzaju repryzy (temat altówki) następuje jakby nieco przedwczesne wyciszenie (przerwana myśl ??).  Kolejną pozycją na płycie jest Kwartet na klarnet i trio smyczkowe. Kompozycja powstała w 1993 roku po takich dziełach jak Diabły z Loudun czy Król Ubu, gdy autor był już w trakcie realizowania muzyki odmiennej stylistycznie. „Dziś – po przejściu lekcji późnego romantyzmu i wykorzystaniu możliwości myślenia modernistycznego – powiedział Penderecki –  mój ideał artystyczny upatruję w claritas. Zwracam się do kameralistyki, uznając, iż więcej można wypowiedzieć głosem ściszonym, skondensowanym w brzmieniu 3-4 instrumentów. Kwartet klarnetowy złożony na wzór klasyczny z czterech części 1. Notturno 2. Scherzo 3. Serenada 4. Abschied (Pożegnanie – K.R.B.), jest „pełnowymiarowy” (ok. 15 minut w przeciwieństwie do wcześniejszych trzech (dwa pierwsze niespełna 7-minutowe, „Przerwana myśl” jedynie nieco ponad 2 minuty!). Dominuje w nim nastrój melancholijny i kontrastująca z nim pogoda ducha (Scherzo), a także swoista refleksyjność, elegijność („Pożegnanie”). Skomponowany 15 lat później trzeci Kwartet smyczkowy Leaves of an unwritten diary (Kartki z nienapisanego pamiętnika), a w przeciwieństwie do wczesnych kwartetów, reprezentuje podobne jakości stylistyczne. I tutaj eksponowane są wyraźne kontrasty wyrazowe, a oparta na prostym motywie wyrazista grupa rytmiczna ma decydujący wpływ na ogólne wrażenie utworu dzięki zastosowaniu wariacyjnych jej przekształceń. To, co cechuje specyficzny styl kompozytora to wspomniane już silne kontrasty dynamiczne, bogactwo artykulacyjne oraz fakturalne. Z pianissimem graniczą ostre akcenty forte, z fragmentami z zastosowaniem różnych form smyczkowania, pizzicata, z współbrzmieniem lub dialogiem 2-3 instrumentów, pełne akordy, a także odcinki solowe (z eksponowaniem altówki). IV kwartet smyczkowy skomponował Krzysztof Penderecki w 2016 roku dla Belcea Quartet i przez ten zespół utwór ten został w tym samym roku wykonany w Londynie. Polska premiera miała miejsce 2 kwietnia 2017 roku podczas 21. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Kwartet kontynuuje tu założenia stylistyczne przyjęte przez kompozytora dla utworów kameralnych powstałych po pierwszym okresie fascynacji sonorystyką. Choć niedużych rozmiarów (ok.6,30’). Kwartet ten odznacza się muzyką o zróżnicowanym wyrazie z żywą częścią środkową i – co może zaskakiwać – melodyką proweniencji ludowej w końcowym fragmencie utworu. Kwartet Śląski – zespół złożony z muzyków o ogromnym potencjale i dorobku artystycznym udokumentowanym licznymi nagraniami płytowymi i wyróżnieniami, zyskał sobie uznanie na estradach koncertowych krajów Europy, Azji i Ameryki. Swym wszechstronnym zainteresowaniem przysłużył się muzyce od renesansu po współczesność. Od wielu lat z pasją propaguje twórczość polskich kompozytorów, w tym muzykę najnowszą, toteż nie zaskakuje nikogo fakt podjęcia się nagrania na płytę kompaktową wszystkich kwartetów Krzysztofa Pendereckiego. Członkowie renomowanego Kwartetu Śląskiego, we współpracy z Piotrem Szymyślikiem, klarnecistą o podobnie dużym dorobku artystycznym, do podjętego zadania przystąpili po licznych wcześniejszych koncertowych wykonaniach z niezwykłą pieczołowitością. Ich interpretacja nagranych Kwartetów, i to zarówno tych wczesnych, domagających się wnikliwego odczytania wskazówek Mistrza, jak i pozostałych, bliższych tradycyjnej praktyce, zasługuje na słowa uznania. Płyta warta jest bacznej uwagi melomanów i bez najmniejszej wątpliwości powinna znaleźć się w 2022 roku wśród pretendentek do prestiżowej nagrody muzycznej „Fryderyk”.  

                                                                        Karol Rafał Bula


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART